Annons:
Etikettdigital-konst-ifokus
Läst 880 ggr
Anonym.ifokus
2016-11-23 18:53

Digital ritplatta?

Har funderat på  digital ritplatta. Men om man fråga så här : 

Vem bör köpa ritplattor? 

Vad tycker ni? Vilka ''krav'' ska man fylla för att det ska vara lämplig att skaffa en ritplatta?

Annons:
Zolah
2016-11-23 19:16
#1

Att du tror du ska bruka den, om du inte ska använda den för någon digital media så blir det bara en dyr mus.

Annars får vem som helst NÄSTAN använda den, kan vara lite för dyrt att låta något litet barn leka med den

Florrpan
2016-11-23 19:40
#2

Vem som helst som redigerar eller ritar på datorn.
Det kanske är mer befogat att använda den om man; På avancerad nivå redigerar väldigt mycket bilder, t.ex fotomanipulation. Går att klara sig utan, men det hjälper extremt mycket och går snabbare.

Alla som ritar på datorn har däremot stort behov av en ritplatta.

En ritplatta behöver däremot inte vara dyr… fins Wacom  billigaste kostar väl ca 400-600kr? Har själv en modell i den prisklassen som är 5 år gammal. Bästa köp jag gjort.

Anonym.ifokus
2016-11-23 21:13
#3

#1 Jo, jag tror att jag kommer att använda den, målar ofta med vattenfärg så tänkte på att ritplattor kan hjälpa mig och spara lite papper. #2 Såg en wacom modell - small, den kostar mellan 600-700kr tror jag och man får en programvara med vilket är bra. Men känns det likadant med en ritplatta som "fysisk papper och penna" om ni förstår jag menar :D

Anonym.ifokus
2016-11-23 21:13
#4

#1 Jo, jag tror att jag kommer att använda den, målar ofta med vattenfärg så tänkte på att ritplattor kan hjälpa mig och spara lite papper. #2 Såg en wacom modell - small, den kostar mellan 600-700kr tror jag och man får en programvara med vilket är bra. Men känns det likadant med en ritplatta som "fysisk papper och penna" om ni förstår jag menar :D

Anonym.ifokus
2016-11-23 21:14
#5

#1 Har också tänkt att rita inte bara vattenfärg såklart* EDIT

Anonym.ifokus
2016-11-23 21:14
#6

Lite*

Annons:
Florrpan
2016-11-23 21:51
#7

#3 Det kommer aldrig kännas likadant som penna och papper. Ytan du ritar på är mycket mindre och översätts till din datorskärm istället. Det tar lite tid att vänja sig vid, men om man är bra på att rita så kan man göra otroliga saker med en ritplatta.

Om du köper den lilla modellen  rekommenderar att du ser till att ritplattan agerar som en "mus", så att inte varje hörn av plattan representerar varje hörn på skärmen. Det går att ändra i inställningarna sen när du installerat den :)

Zolah
2016-11-23 23:07
#8

personligen tycker jag medium i storlek är bäst för att för små blir inte lika 'naturligt'- bästa är om du kan få testa någonstans :)

ibland kan man köpa 'nibs' som gör att det känns lite mer som 'vanligt' men det kommer aldrig kännas som att måla traditionellt. MEN man kan ha massa kul annars med den och man ska aldrig backa för att testa något nytt ;)

Anonym.ifokus
2016-11-24 20:24
#9

#7 Det brukar kännas lite obekväm med större yta när jag målar / rita, är vann med lite yta :) 

Varför är det inte bra att ritplattan representerar varje hörn? 

Har funderat Wacom - small som är 152 mm x 95 mm, det såg lagom stor ut på bilden men när jag ritade måtten 152 x 95 i papper så kändes ganska lite. Vet inte om mina ögon lurar mig 🤔

Florrpan
2016-11-24 23:45
#10

#9 Om varje hörn på plattan representerar varje hörn på skärmen så rör sig musen VÄLDIGT FORT eftersom plattan är väldigt liten. Men jag lovar att det iunte är några problem alls med en liten platta om man gör som jag sa.

Anonym.ifokus
2016-11-25 18:50
#11

#9 Jaha, tack för tipset! Visste inte det 😃 

Tack så mycket!

Upp till toppen
Annons: