Annons:
Etikettövrigt
Läst 1555 ggr
Zolah
2016-04-25 12:18

Att sälja sina alster

Ofta när man tecknar mycket så börjar man så småningom med tankarna " skulle jag kunna sälja detta ? " , oftast efter att människor frågar eller liknande.  Det kan vara en riktigt trevligt sätt att tjäna lite extra vid sidan om, samtidigt få känslan att det man tillverkar är uppskattat!

Jag minns själv första gången någon ville köpa en av mina bilder, jag var som glad och förvånad! även om jag inte borde vara förvånad. Jag hade ju ändå vid det laget tränat och gått skola för att kunna tjäna pengar på det jag gör, Jag fick då runt 400 kronor. Jag kände mig stolt, och kände då att jag ville försöka mera.

Jag hade inte så höga priser då, 100 kronor för ett a4. Och om jag gjorde digitalt så fick folk betala vad dom ville ( vilket ofta var runt 8 dollar = ca 65 kronor ), jag började få fler som ville ha mina bilder och det blev jobbigare. Mer detaljer, mer figurer, och ibland var dom väldigt snåla. 

Då börjar jag fundera, vad betalar dom mig egentligen? jag har studerat estet linje på gymnasiet ( 3 år ) , sedan konst skola ( ca 4 år), min tablet kostade av mina egna pengar utan deras hjälp runt 2000 kronor. ibland tar bilderna mig 5 timmar eller mer att göra, så jag blir ju fast verkligen i det jag gör.  Och med påtryckningar av mina vänner som sa att jag sålde verkligen det jag arbetat ihop med tid och pengar för ingenting så beslutade jag mig att höja. Dock var jag rädd, alla andra sålde ju ibland rent bättre bilder osv för ännu mindre pengar än jag, vem skulle köpa av mig?

Svaret var - Faktis många, alla mina gamla kunder stannade kvar, och stöttade mig. Nya kom också, och jag har fortfarande inte haft någon som sagt till mig ' Du är för dyr '. Jag uppdaterade till och med mina priser en gång till, fortfarande samma där.

Jag tror rädslan att inte få sina saker sålda, eller att bli avslagen om man är dyrare styr många av oss. Vilket är ledsamt, vi är värda dom pengar vi kan få, vi tränar ju ständigt med våran förmåga.  Man kan tro att papper/penna är billigt men det är det inte om man tänker efter, hur många pennor man inte gått igenom? hur många papper har man inte rivit itu av frustration? eller vem minns inte det lilla felet som man råkade sudda fel så det blev ett stort fel som man aldrig kan reparera ( hatar suddfläckar, min nemesis ).

Om du säljer dina bilder för under en hundring, tänk efter. Varför?

Ofta det jag hör är " Jag ritar inte professionellt, så jag säljer inte dyrt…"

Då skakar jag ofta på huvudet och kollar på vad personen gjort, ofta är det vad jag anser helt OK bilder som man ser har haft mycket arbete i.  Personen nästan nervärderar sin egen förmåga till att skapa, vilket är synd. 

Sedan, har du tänkt vad du gör mot andra ? Som faktis säljer sina bilder, och har mål att vara professionell? Du förstör lite av marknaden för dom, du undersäljer din talang så att folk istället väljer dig. Vilket gör så att den andra tvingas ändra sina priser eller erbjuda ännu mer saker.  Vilket gör det lite orättvist där, din ' hobby' förstör för en person som verkligen vill vara 'professionell' . För om det verkligen var bara en hobby, så skulle väl det egentligen lika gärna kunna vara gratis eller bara bilder för dig själv ?

Men visst det är svårt, att vara billig är lite att locka till personer som annars kanske inte skulle se dig. Men då är det nästan bättre ( speciellt då man kör digitalt ) att annonsera " Betala vad du vill " fast med ett 'lägsta pris'.  Där du själv bestämmer hur mycket energi du ska sätta på en bild, och sedan inget mer.

Det kan vara tex, att du endast gör en karaktär, bara 'platt färgläggning', inga skuggor.  Jag personligen lägger mitt minimum på 8 dollar ( ca 65 kronor), men i snitt får jag runt 15-20.  Kom dock ihåg, detta ska inte vara en vanlig sak. Det ska vara då och då, för att skapa intresse för din konst. Annars biter du dig själv i hälen och förstör lite. Vissa personer gör även tävlingar, vilket kan också vara ett bra sätt att sprida info om sig själv. MEN kolla noga igenom dina egna regler och se till att det inte finns jobbiga kryphål, var tydlig med vad du tecknar och inte.

Att sälja sina saker handlar om flera faktorer, men det viktigaste är att visa att man syns och det kan vara jobbigt. Ibland vill man bara försvinna online ett tag, och tyvärr kan det lämna problem att du förlorar kunder / intresserade för dom tror du slutat vara aktiv. Så skriv blogg uppdateringar, journaler, visa skisser, etc. Få folk att känna sig involverade i vad du gör. Själv använder jag journal och livestream för att hålla intresset hos folk. Vilket funkar bra :)

Vad tycker du om det jag skrivit? har du varit med om problem kring att sälja, få folk intresserade, eller liknande? Dela gärna med dig av tankar, erfarenheter ( Goda som dåliga ) , Du kanske har tips om hur man hanterar visa situationer - tex hur man  börjar sälja.

Annons:
m0chicakez
2016-05-31 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag säljer också! Priserna varierar enormt, just nu mellan 5-15.. En utomstående ska dock hjälpa mig sätta nya priser eftersom det är många som säger att jag nervärderar mig själv cx Fick typ fem personer som sa att en lineless av mig är värt $30, fatta om jag blev chockad?! Har dessutom inte hållt på med det så länge, bara I ungefär en månad.. (tar med ett exempel om det är okej?) Har dessutom inte ritat fåglar eller liknande speciellt seriöst förrän nu, då jag började involvera mig i en species på deviantart… De där korpdrakarna är så fina *3*

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Zolah
2016-06-01 14:05
#2

Du jag skulle pumpa mer på priserna - hur stora är dina bilder?

m0chicakez
2016-06-04 18:22
#3

verkligen? o.o jag ritar alltid på en canvas som är 1300x900, sen beror det på hur stort det blir. En utomstående ska somsagt hjälpa mig sätta nya priser, men är själv rätt osäker när det kommer till sådant. För som du säger finns oftast den där rädslan att kunder försvinner om man ändrar sina priser..

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Zolah
2016-06-05 11:01
#4

en full bild gjord av mig utan bakgrund och två karaktärer ( storlek 3000x3000 ) kostar personer 100 dollar.

man måste också komma ihåg att personer också kan tänka ' vad är det för fel på bilden då den är så billig? är det nån som tracear? ' etc. det kan rent avskräcka kunder :)

bästa är egentligen att kolla på andra artister och jämföra sina priser

m0chicakez
2016-06-06 00:00
#5

problemet ligger nog mest på mig själv. På grund av olika anledningar har jag dålig självkänsla och det har råkat komma ut över mina verk också.. Men vi får se vad personen som ska hjälpa mig med priserna säger, så får vi hoppas på att jag vågar hålla fast vid dem med!

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Zolah
2016-06-06 00:09
#6

Tips - sänk aldrig dina priser, ha special rea etc istället.

det är bara du som kan ändra på hur du känner om dina priser/bilder, låter hrt men det är sant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: