Annons:
Etikettprogram
Läst 1350 ggr
[MikeW]
9/13/15, 11:51 AM

Vad använder du?

Vilket ritprogram använder du? Berätta gärna vilket du använder, vad som är bra med det, vad som är lite sämre osv. Kan kanske ge de andra lite idéer om något nytt program :) 

(använder du flera som är på listan kan du välja den du använder mest)

Annons:
[MikeW]
9/13/15, 11:59 AM
#1

Själv använder jag Photoshop, Paint tool sai & gimp(nästan helt slutat använda det dock)
Fast jag använder photoshop mer så valde jag Sai. Ritar för det mesta på min mac och Sai funkar inte där så jag är tvungen att använda photoshop.

Vad jag tycker skiljer dom åt väldigt mycket är att photoshop är mer av ett bildredigerings program. (enligt mig) och Sai är menat att rita på. Fastän photoshop har mycket mer custom brushes och mer flexibilitet så finns det en tool som verkligen förstör hela programmet för mig och det är att blur tool är helt värdelös. Man kan verkligen inte få något gjort med blur tool i photoshop och det är något jag verkligen stör mig på. Och programmet i sig kan vara rätt så kladdigt, med många saker som händer.

Därför tycker jag om Sai mer, den är utseendemässigt mycket finare tycker jag och blur tool funkar som en gud <3

Fast båda programmen är rätt så bra, så tycker jag mer om Sai. Fast man kan skifta mellan de två programmen, vilket jag skulle göra om jag kunde ha photoshop på min stationära. Så att man ritar i Sai och om det skulle behövas redigeras kan man snabbt bara skifta det till photoshop.

Ellismakaroner
9/13/15, 12:08 PM
#2

Håller med om photoshop, helt värdelöst för att göra blur tyvärr. Klyddigt, massa funktioner överallt och svårt att hitta runt. Men har blivit min standard. När man väl vet var man kan hitta det man behöver… Nu orkar jag inte lära mig ett nytt program😛


Zolah
9/13/15, 12:17 PM
#3

Jag använder för tillfället bara SAI, tycker tecknande blir mycket bättre än i tex photoshop.

photoshop har jag använt mest för effekters skull och viss färgläggning, annars all SAI

[rumelle]
9/14/15, 5:43 PM
#4

Jag använder Photoshop. Lärde mig programmet för 14 år sedan så jag känner mig ganska bekväm där. Har dock enbart en äldre version av programmet, men tycker att det fungerar hyfsat bra ändå.

Florrpan
9/20/15, 12:58 AM
#5

Photoshop och ibland SAI.

Gillar att penseldragen kan bli "raka" och runda i SAI, utan hack mm, men tror det finns i nya Photoshop CC?

Äger Photoshop CC men inte hunnit kolla allt för mycket än.

Zabbio
9/20/15, 8:46 PM
#6

Krita. Var  van vid photoshop men det gamla program jag hade licens till funkar ju inte på nya datorer ;) 

Gillar hur penslarna funkar i Krita,  och hur de små kort-kommandona funkar. Hade lite svårt att vänja mig vid programmet innan jag upptäckte att shift-tangenten kan användas för att ändra penselstorlek till exempel. Och hur vissa saker som har egna verktyg i photoshop är penslar i Krita - tex klonverktyg och smetverktyg. De finns, men ligger som en slags pensel, så man missar dem lätt om man inte vet det.
I allmänhet anser jag att Krita är ett avancerat och funktionellt ritprogram,  som förmodligen hade varit konkurrenskraftigt om det kostat någon tusenlapp. Men nu är det ju helt gratis, så bättre kan det inte bli ;)
Fast jag ser fram emot version 3 i höst,  då programmet bl.a. ska hantera stora penslar bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Skorpion76
9/26/15, 9:27 AM
#7

Jag använder Paint.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

horribleatnames
9/30/15, 9:15 PM
#8

Photoshop CS6. Använder Photoshop av ren vana XD

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

oddahviing
10/10/15, 11:11 PM
#9

Corel

'-Headlights on the highway-'

Kadoor
11/14/15, 9:50 PM
#10

Krita.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[EllenAlicia]
12/13/15, 4:45 PM
#11

PS då vi fick de av skolan men vill använda mangastudio i framtiden!

m0chicakez
12/13/15, 11:46 PM
#12

Använder Sai~ brukade även använda Gimp, men nu funkar ju inte pen pressure i det programmet :c

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

chelona
1/30/16, 2:40 AM
#13

Artweaver och Verve painter har länge varit mina go to, och Corel Paint shop pro(en gammal version som är jobbig att öppna) när de två inte räcker till. Men håller på att försöka lära mig Krita nu.

💣

Annons:
Upp till toppen
Annons: