Annons:
Etikettkonst-politiskt
Läst 1507 ggr
Zabbio
2015-05-28 11:24

Krita - gratis ritprogram

Jag vill tipsa om detta programmet: https://krita.org/

Det är gratis och jag är väldigt nöjd. Personligen föredrar jag det framför ex. photoshop Elements, men de är nog relativt lika. Jag upplever dock Krita som lite rejälare av någon anledning.  Definitivt inte lika krångligt som Gimp.
Programmet är inte tänkt till fotoredigering alls, men det är ju inte vad jag söker hos ett ritprogram heller :)

Artweaver är ett annat, lite lättare gratis ritprogram som jag också gillar. Annars är jag såld på Photoshop CS2, men eftersom de nya programmen inte går att köpa på riktigt och CS2an inte fungerar med nyare operativsystem så har jag letat efter alternativ och Krita är helt klart ett trevligt sådant. (Jag nämner vilka program jag gillar för övrigt eftersom det kanske kan belysa lite vad jag har för preferenser när jag säger att ett program är bra)

Till hösten vill de släppa en version med 2D-animeringsmöjlighet, och riktigt stora penslar kan lagga lite.

Här finns en video gjord av en person som testar Krita, så ser man lite mer hur det ser ut:  https://www.youtube.com/watch?v=eMERD9qdnRk

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2015-07-10 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild jag ritade idag, i Krita :)
Har hittat massa hjälpsamma kortkommandon (E gör tex penseln till suddgummi och sen tillbaka igen, shift + dra reglerar storleken, etc) och funktioner (filter - color - color alpha =  tar bort vita pixlar så att lineart/skiss blir fri från pappret när du skannat) och annat genom att googla på krita och tutorial :)

Detta är bilden :) Slarvat rejält med bakgrunden ;) 

Dock försvann en del kvalitet i omvandlingen till jpg, och självklart slängde jag orginalfilen utan att spara. Jag rekommenderar att man "exporterar" till png istället för "sparar som"  jpg :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hiro
2015-08-03 14:15
#2

Jag har använt krita lite grann då alla penslar av någon aning lägger av efter en stund. de blir till typ paint penna :/

Zabbio
2015-08-04 00:23
#3

Vad märkligt… det har inte jag råkat ut för alls.. :/
Prova att ta bort det och installera om det?

(gjorde nyss denna i Krita)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hiro
2015-08-04 11:13
#4

#3 Ah, jag får väl göra det :o

Zabbio
2015-08-04 13:56
#5

Hoppas det funkar :)  Meddela/fråga skaparna annars.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: