Annons:
Etikettritplattor
Läst 4411 ggr
Emmetem
12/16/14, 12:47 PM

Vilken ritplatta?

Hejhej!
Jag ska köpa mig en ritplatta. Men det står mellan dessa två:
* Wacom Intuos Manga Creative Pen & Touch Tablet Small
* Wacom Intuos Creative Pen Tablet Small

Jag ska använda den till att rita diverse olika djur i CS5 på min gamla Microsoft-dator (som jag ska uppdatera till en nyare version av operativsystemet).
Men jag ska även använda den som datormus till min Macbook Pro rent vardagligt.

Är Touch mest i vägen? Jag vilade nämligen handen mycket på min ritplatta när jag ritade förr. För mig är det viktigt att pennan är bekväm att hålla i och att plattan är lätt att hantera. Den ska gärna passa till detaljjobb. Har ni andra förslag så får ni även ta med i beräkningarna att jag är student och dessa två plattor är någorlunda i min prisklass.

Berätta gärna för/nackdelar!

Tack på förhand!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Zolah
12/16/14, 12:56 PM
#1

touch går ju alltid att stänga av :)
dock en funktion som jag tycker är onödig, man ha rju liksom en datormus så ser ingen orsak att ha den funktionen.

det jag tycker är väl att small är lite för litet, medium och större är skönare att arbeta med :) och btw glöm inte att du kan få student rabatt om du studerar :3

Emmetem
12/16/14, 1:00 PM
#2

#1 Det är MED studentrabbaten jag menar att det är i min prisklass :) Jag har tyvärr inte råd med över 1000kr på en ritplatta..
Jag använder mig inte av datormus då jag i flera år använde endast ritplatta :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zolah
12/16/14, 1:07 PM
#3

#2

ok ^^

hmm, tyvärr tror jag att alla medium går på iafl 1500 kr.

men då kan du hålla med att det inte direkt behövs touch då du lika gärna kan använda pennan istället för fingrarna?

Emmetem
12/16/14, 1:13 PM
#4

#3 Nej precis! Min förra hade inte touch och jag led inte direkt. Kan tänka mig mig få tillfällen då touch hade varit bra, men mest av allt känns det som om det hade varit i vägen. Men en annan sak jag känner är att när man köper den med touch så har pennan en "eraser". Ett kind-of-sudd? Är det värt? Min förra hade inte det, och jag överlevde. Men däremot så känns det som en räck käck funktion. Hur funkar det? Är det endast att man vänder upp och ner på pennan?

Har du annars några tips på lite större modeller? Denna ska följa med till skolan så helst inte allt för dyrt heller :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Zolah
12/16/14, 1:16 PM
#5

#3

jag brukar koppla min dator til TVn och tänkte att touch kunde vara bra då - men det var inte direkt någon hit xP

Jag har en wacom pen and touch medium som jag tycker funkar bra, den är precis så att den ryms i en laptop väska och den har ett sådant 'sudd' som du kallar det. Suddet är inget som endast finns på touch, vet att min urpldriga wacom bamboo hade en sådan också. det är rätt smidigt om man vill snabbt ändra på något, man kan också om man vill säga att det ska vara annat än ett sudd, tex en annan pensel :)

Kan inte tipsa om så många modeller, jag köper mina plattor för att dom ska räcka ett tag. hittils har jag bara haft två olika plattor genom dom år jag tecknat på datorn :)

Emmetem
12/16/14, 1:21 PM
#6

#5 Jag kan eventuellt spara under en lite längre tid och kanske köpa en lite dyrare. Vad kostade din? Jag hittar nämligen inte var den finns, men min dator krånglar lite också :)

Ja, suddet känns lite praktiskt att ha, men samtidigt så tar det ju inte så himla lång tid att byta till sudd väl inne i Photoshop :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Zolah
12/16/14, 1:24 PM
#7

#5

Jag tror runt 1800? jag vet inte helt då jag fick den i födelsedasg present då min gamla gick sönder. :) du kan ju testa använda pricerunner, tänkte göra det åt dig men sidan verkar vara nere just nu ?

För mig känns det skönt att den finns, då man är mitt i 'flowet' så behöver man inte direkt avbryta :)

Emmetem
12/16/14, 2:27 PM
#8

#7 Jag överväger att kanske spara till en sådan medium istället.. Men hittar den inte någonstans alls!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Emmetem
12/17/14, 2:03 PM
#9

Vill gärna ha fler synpunkter! :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

pellepiano
12/18/14, 12:02 AM
#10

Jag använder de billigaste, i storlek A6, de minsta ( är billiga ca 650 ). Jag tycker det känns bra att slippa göra så stora rörelser med handen. Men det är ju en smaksak. Bäst är att gå till en butik och testa, tror jag. Finns fler typer av pennor till också, iolika form/grepp.

Emmetem
12/20/14, 1:31 PM
#11

#10 Ja, stora rörelser med handen är ingen hit för mig.. På min förra ritplatta så var det små rörelser som gällde vilket jag tyckte om väldigt mycket. Kanske är dumt att köpa en medium till mig i sådana fall om det inte är inställningsbart?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

pellepiano
12/21/14, 9:15 AM
#12

Jag tror det går att ställa in den aktiva ytan på en del plattor. Det är ju kanske en bra ide. Hittade en video som beskriver det hela ( i slutet ).

http://computer-hardware.wonderhowto.com/how-to/map-wacom-bamboo-bamboo-fun-pen-tablet-computer-screen-348860/

Upp till toppen
Annons: