Annons:
Etikettprogram
Läst 1475 ggr
Anna1988
11/17/14, 4:53 PM

Exportera från Illustrator till Photoshop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har problem med att exportera bilder från illustrator till photoshop. Bilden blir i photoshop pixlig. Skickar med bilder så ni ser skillnaden. Jag trycker på exportera i illustrator (har testat spara filen både som psd och png). Sedan har jag importerat filen i photoshop. Har även testat att öppna photoshop genom att klicka på den sparade psd-filen. Resultatet blir ändå lika dåligt.

Vad gör jag för fel? Eller snarare, hur ska jag göra?

Arbetar i en imac om det har någon betydelse :)

Annons:
Anna1988
11/17/14, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kommer bilden från photoshop

Gormtex
11/17/14, 5:52 PM
#2

Verkar som att din illustratorfil är i för låg upplösning. Eftersom Illustrator arbetar med vektorer så kan inte strecken du gör där bli "pixliga". Men när du sedan flyttar över det till photoshop (som arbetar i pixlar) så kan det bli så. Du vet kanske redan skillnaden på vektorer och pixlar och varför det blir så?

Testa att öka upplösningen i illustrator innan du sparar ut, Effect - Document Raster Effect Settings och öka resolution (ppi) till högre än vad du har. Jag har tydligen ställt min på 300. Det tyckte jag tydligen fungerade bra senast jag använde Illustrator. När det nu var.

Moderator på Digital konst iFokus

Anna1988
11/17/14, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för responsen!

Har inte riktigt koll på skillnaden mellan vektorer och pixlar dock. Pixlar är fyrkantiga? 😉

Hur som helst, jag ökade upplösningen till 300, men ingen skillnad. Gjorde ett nytt test. I illustrator ser det ju asbra ut, men i photoshop ser det ut som skit. 

Brukar du copy paste eller kör du export/import? Import funkar inte alls för mig…

Gormtex
11/17/14, 8:18 PM
#4

Pixlar är punkterna/fyrkanterna som du bestämmer vad dom ska ha för färger. pixel 1 ska vara en viss röd, pixeln bredvid ska vara en lite lite ljusare röd osv osv.

Med vektorer skapar du punkter vid ändarna och säger åt datorn att matematiskt beräkna hur linjen ser ut därimellan. Där är därför du kan zooma in hur mycket som helst med vektorer utan att den blir pixlig, eftersom linjen datorn drar där inte består av färgade rutor, utan en matematisk linje. bästpåattförklara.se

På samma sätt kommer en bild i photoshop se pixlig ut förr eller senare, eftersom när du zoomar in så förstorar du egentligen bara de enfärgade rutorna/pixlarna. Ser att du är inzoomad 300%.

Antialias (AA) är en metod datorn använder för att göra kanterna mjukare. Du ser att den skapar ljusare pixlar där din svarta linje böjer sig, för att göra att det ser mjukare ut. När du har en linje som bara är en pixel tjock, som på den sista bilden så får du AA på båda sidor och det gör att den ser ännu pixligare ut än ifall du hade haft en lite tjockare linje.

Antingen får du låta bli att zooma in så mycket, (använd 100% som utgångspunkt, och zooma bara in ifall du måste se detaljer)  använda lite tjockare linjer eller  höja upplösningen ännu mer (finns säkert något bättre sätt att göra det på, jag kan inte illustrator) - Men du kommer som sagt inte ifrån att se pixlar förr eller senare när du arbetar i photoshop

Moderator på Digital konst iFokus

pellepiano
11/29/14, 8:00 PM
#5

Photoshop kan öppna vektorfiler, så pröva att spara som .ai istället för pixelgrafik , så kan du sen när du öppnar den i Photoshop bestämma hur stor de ska vara ( och då blir den inte pixlig ).

Upp till toppen
Annons: