Annons:
Etikettit-teknik
Läst 2764 ggr
Shelsy
2014-01-03 17:50

Vilket program och ritplatta använder ni?

Hej! Skulle vara lite roligt att få veta vad ni använder för program och vilken ritplatta. Är ni nöjda med det ni har eller är det nåt som ni önskat var bättre? Jag kan väl börja då… Jag använder mig av Adobe Photoshop Elements 8.0 och är så förälskad i det och fungerar så bra och väldigt lätt att hantera och jobba med. Min ritplatta heter Bamboo Pen och älskar den också, den fungerar galant.

Annons:
Zolah
2014-01-03 18:45
#1

Jag har bamboo pen and touch, och jag arbetar mest i Paint tool SAI - men med övriga effekter osv använder jag photoshop cs 2 :)

lili3337
2014-01-03 19:22
#2

Wacom bamboo pen. Men tänker byta till bamboo fun pen and touch då jag vill ha touch-funktionen. Fick min nuvarande ritplatta för ca ett halvår sedan. Bra ritplatta men ibland (när man just har kopplat in den i datorn) lite seg.

Jag ritar och redigerar bilder i Photoshop CS3. Väldigt bra program :)

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Papaya
2014-01-03 20:34
#3

Jag har en Wacom Intuos Pro (small) som jag trivs väldigt bra med. När det kommer till program använder jag Paint Tool SAI och Photoshop Elements 10, växlar beroende på vad det är jag vill göra. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

LinDajSon
2014-01-03 22:08
#4

Wacom Intuos 3, Photoshop CS4

rumpenstiltzkin
2014-01-04 00:39
#5

har nån 10 år gammal wacom graphire, köpt begagnad, funkar super, pennan e dock lite tejpad :P

och använder mej av lite olika; mest photoshop (cs6) och/eller alpaca men gärna sai lr flash ibland också.

LinDajSon
2014-01-04 09:51
#6

Min allra första var en Graphire, bra platta för sin tid! Önskar ibland att jag hade kvar min. Liten och smidig.

Annons:
Dawson
2014-01-04 11:24
#7

Jag riter med en  Wacom Bamboo Fun Pen & Touch, som jag fick i julas. Så ritar jag i PS Elements 11. Fungerar bra till bildredigering, men hade gärna velat haft något bättre att rita i. :)

"Dream as if you will live forever, live if you will die today"


http://artine.blogg.se/

Urhasten
2014-01-05 17:00
#8

*Flyttad till kategori: IT-teknik*

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2014-01-05 17:03
#9

Jag har tecknat i Adobe Photoshop CS2, CS3, CS5 och just nu är Adobe Photoshop CS6 som gäller. Har även testat Paintool SAI, GIMP, Paint och Elements, men det var inte mycket för mig. Trivs otroligt bra i det nuvarande! :)

Min ritplatta är av märke och modell Wacom Bamboo Fun Pen & Touch, vit i A4 storlek. Stor och klumpig, men ändå bra. Har älskat den tills jag insåg att det är kanske dess storlek som får mig att få arbetsskador efter för långa pass framför tecknandet. Gillar dock plattan i sig oerhört mycket. Hade en annan i samma serie tidigare som pajade. Skickade in den och fick min andra jag har nu. Otroligt vilken vinst jag gick i där haha!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinDajSon
2014-01-05 18:37
#10

#9 Har du testat en Intuos? Jag tycker att du ska göra det om du känner att du får ont när du jobbar. Det kan också hjälpa att justera tryckkänslighet osv. :) Min erfarenhet av Bamboon är ingen vidare och just påfrestningarna på handleden osv är ett av mina största minus.

Urhasten
2014-01-05 20:19
#11

#10 Aha! På vilket sätt skulle det lindra skadorna menar du? :)

Min ritplatta har ju ingen lutningskänlighet, men har aldrig haft problem med handleder eller dylikt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinDajSon
2014-01-05 21:18
#12

Därför att Bamboon är mer tungrodd, men vad är det för skador du har om inte handled och fingrar?

Urhasten
2014-01-06 12:54
#13

Jo, det blir större rörelser när man inte har lutningskänslighet. Det har du rätt i!

Jag får extremt ont i skelettet, nacke, rygg, muskler kring de partierna för att jag sned belastar hela överkroppen när jag tecknar för att kunna "nå ut" överallt på ritplattan/programmet. En mindre platta skulle minska rörelserna. Sedan har jag heller inte världens bästa arbetsplats heller. En simpel trästol och skrivbord. Inget är anpassat för att man ska teckna länge, verkligen inte i flera år heller haha!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
LinDajSon
2014-01-06 19:33
#14

Oj nej, byt ut stolen och se till att skrivbordet är rätt höjd! Inte konstigt att du får ont. :P Ta hand om kroppen, man har bara en.

Urhasten
2014-01-07 15:17
#15

Jo, jag vet. Det är väldigt illa. Men har man inte ekonomi så är det detta som gäller ett tag till framöver! 

Har gått arbetsplats, säkerhet och miljö kurs, så jag vet vad jag ska sikta och satsa på :D

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

RebeccaG
2014-01-08 20:57
#16

Wacom bamboo fun pen & touch samt Photoshop CS5🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

itiswhatitis
2016-02-08 11:56
#17

Puttar upp denna tråd för att se vad folk har idag!

Insta: isabellaroenne

en_person
2016-02-12 15:19
#18

Program: Adobe Photoshop CS 5.1

Ritplatta: Wacom Intos pen small (alltså bara penna och inte touch)

horribleatnames
2016-02-21 16:52
#19

Adobe Photoshop CS 6 och Wacom Intuos ritplatta 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Upp till toppen
Annons: