Digital konst iFokus

Digital konst

Etikettit-teknik
Läst 1878 ggr
[luneri]
1

Hur gör jag med ritplattan!?

Hej! 

Jättedum fråga säkert, men jag vet verkligen inte hur jag får igång min nyinköpta ritplatta! :/

Det är den här jag köpt:
http://www.wacom.com/en-gb/products/pen-tablets/intuos-pen-and-touch-small

syftet är att använda den i photoshop, men hur kopplar jag den dit? Och det är en massa knappar på plattan jag inte har nån aning vilken funktion de har. bruksanvisningen förklarade i princip ingenting förutom just hur man kopplar in den i datorn… 

Om någon vet så är jag tacksam för svar, just nu har jag ingen använding för den om jag inte får igång den :/

Kadoor
0

Vad jag vet brukar man få med en skiva man sätter in i datorn, så är det bara att installera ritplattan via den. Sen så kopplar man in ritplattan i datorn så ska det nog fungera! :)
Hoppas att du fick svar och får igång den. Är inte världens mest tekniska människa nämligen. ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Zolah
0

kolla i wacom programmet vad som är inställt, sedan får man oftast vara tvungen att fixa tryck känslighet i photoshop enskillt( googla det, är olika beroende på version)

[luneri]
0

Jag löste det! Det var bara en enkel installation som saknades. Jag tycker däremot det är jättesvårt att använda en ritplatta. Linjerna blir inte så raka och fina som jag föreställde mig och det e väldigt svårt att rita på fri hand.

Zolah
0

det kommer, du kan också ställa in i programmet hur myckt den ska 'korrigera'

Kadoor
0

Det gäller att vänja sig och testa sig fram helt enkelt! Jag tycker också att det är väldigt svårt att få linjerna raka och det är ju lite annorlunda att rita med en ritplatta än det är på papper. Men det kommer bli lättare när du har målat ett tag med den, ska du se. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[luneri]
0

okej, lite tålamod och övning så kanske det ger sig! :)

pellepiano
0

Och om du använder en pensel och håller ned shift-tangenten så får du spikrak linjer mellan två punkter du sätter med pennan. Samma som med musen men för att få helt svarta linjer får man ta bort tryckkänsligheten.

[luneri]
0

jaha :o tack för tipset! Det blir användbart är jag säker på :)

CamillaS
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Denna tycker jag är bra. :)

[luneri]
0

Tack!