Digital konst iFokus

Digital konst

Etikett: it-teknik
Läst 1661 ggr
[luneri]
0

Tips och råd angående Photoshop

Jag är ganska ny med photoshop och håller på att lära mig. Nu har jag lyckats maskera ett valt område ur min bild i ett separat fönster för att förenkla processen. 

Min fråga är om jag kan på något sätt färglägga hela det markerade området i ett svep utan att de där "fyrkanterna" i bakgrunden påverkas? Jag kan använda trollstaven, men då får jag markera alla områden igen för att färgen ska hålla sig inom det markerade fältet. Jag undrar om det finns ett enklare knep?

Försöker att lära mig funktionerna så är tacksam för alla bra tips och råd som utvecklar mina kunskaper, och kanske det kan vara till hjälp för fler här inne :)

[luneri]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde posta bilden också!

Lazzie_
0

Vet inte om jag förstått rätt. Men om du bara vill färglägga på områden där det redan finns färg (alltså områden som inte är genomskinliga och representeras av rutorna) så kan du låsa lagret. Om du kollar ovanför listan med lager nere till höger så står det "Lock:". Klickar du i den första ikonen, med rutorna, så hamnar ingen färg på det genomskinliga när du färglägger.

[luneri]
0

Tack! du tänkte på rätt :) Jag ska testa det nästa gång jag sätter mig med photoshop :) 

Jag kommer säkert ställa fler frågor i tråden allt eftersom, och ni andra får gärna också ställa frågor angående photoshops funktioner i denna tråd, så kanske den här tråden kan vara till hjälp för fler här 🙂

[luneri]
0

Lazzie_: Det fungerade utmärkt! Tack för tipset 🙂