Sketchbook Pro?
Är det någon som arbetar med Sketchbook? :)
Jag har en gammal imac, och nu när jag uppdaterat OS lite så funkar inte gamla versionen av Photoshop längre, och även om tanken snuddat vid att abonnera, så klarar min gamla dator inte riktigt av alla nya finesser och då känns det lite onödigt dyrt. Så nu är jag på jakt efter ett annat program, och Sketchbook Pro verkar faktiskt ha fastnat på listan över tänkbara program :)
Jag trivs med hur detfunkar och kommer snabbt in i en arbetsrytm.
Vad tänker ni?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag fick Sketchbook Express med min ritplatta. Och jag tycker det är jätte mysigt att skissa i. oftast blir skisserna bättre där än i ps. Men jag har svårt att färglägga där då jag är väldigt van med den tekniken jag använder i photoshop. Vilket jag inte kan i Sketchbook Express. Men det är helt klart ett jätte bra program! Speciellt om man "målar" ut allting om du förstår vad jag menar. :)
Ok, vad saknar du i express? :) Vet du om det finns i Pro? Multiply och screen finns i Pro, tex.
Sketchbook trivs ganska bra med mig tror jag, jag brukar inte använda jättemycket speciella filter eller så.. kommer sakna skärpefilter och lite foto-redigerings grejjer till just fotona jag tar, men det hittar jag nog i ett billigt foto-program. Men jag är väldigt kinkig med mina penslar, de flesta ritprogram har penslar som jag inte kommer överens med :)
Jag saknar att kunna göra egna penslar samt alla det inställningar man kan göra i ps, pen tool, gradient tool och hela lager systemet när man kan lägga in olika lager i mappar och så. Jag tycker inte om att om att när man markerar en del av teckni gen för att tex vrida eller förstora den, att den fläcken blir lite suddig efter det. Men kännslan när man ritar i det programmet är lite speciellt, och det här sin charm.
Ok :)
Det lär gå att göra egna penslar i Pro, fast jag vet inte hur :)
Jag har Sketchbook Pro. Den är enkel att använda och det blir bra resultat. Man får med runt 50 olika penslar och det finns alla jordens färger att välja mellan. Jag älskar alla lagren. Man kan göra skissen på ett lager, sedan linearta på andra o.s.v.
Annat program jag även gillar är Procreate.
Tack för tipsen :)