Digital konst iFokus

Digital konst

Etikettövrigt
Läst 881 ggr
kristinol
1

Bildbeställning - pris?

Hej! 

Jag har fått en beställning, min första. Jag har förut haft en del fotojobb så där vet jag mer hur jag skulle ta betalt, men känner mig lite lost när det gäller digital illustration. Dels för att jag är helt enkelt (tycker jag) mer ny på digital konst såsom illustration osv. Jag ska göra en bild på ett par, och de ska få bilden som bröllopspresent. 

Hur brukar ni tänka när ni ska sätta pris på det ni gjort? Går ni efter antal timmar? Vad det är för slags innehåll - dvs. vissa kräver ju att man har mer småpill osv.? Skickar ni beställningarna digitalt? 

Jag ska framkalla och posta bilden till henne - ska man ta betalt för allt det också? Känns svårt. Jag hade kanske inte tänkt att ta så mycket betalt, dels för att det är min första beställning, dels för att det är en bekant till min vän som beställt - kompispris. 

Ge mig tips, och på vad som skulle vara rimligt!

Urhasten
1

Ta ett ärligt pris. Du ska själv kunna känna att du är bekväm med det och föreställ dig en situation där du köper konsten för samma pris. Skulle du ha köpt det?

Ta inget underpris, men absolut inget överpris heller! Räkna timmar du förmodligen kommer sitta. Hur mycket du kommer prioritera beställningen. Vad vill personen använda bilden till och hur mycket betalt vill du ha för att det ska kännas bra?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️