Tips på inspirationssidor?
Hej där! Jag har börjat med digital konst och är lite ny på hur folk hittar inspiration. Var hittar ni dem? Genom konstbloggar, tidningar? Vilka i så fall? Genom vänner? Läser ni några tidningar? Använder ni några communitys eller andra forum där ni kan få respons eller diskutera både er eller andras konst? Just nu använder jag mest min Instagram för att försöka få respons eller kommenterar på vad som är fängslande eller vad man kunde gjort bättre men känner att det skulle kunna utvecklas mycket mer. När jag pluggade fotografi var just diskussionerna eller se andras konst som gjorde att jag utvecklades så mycket. Allt från att ta emot kritik, men även förstå och ta göra något bra utav det. Samtidigt lära sig att granska andras konst - på så sätt kan man vidga lite sina vyer. Det är just den diskussionen jag letar efter. Hänger ni här då eller finns det även andra bra webbsidor som ni gillar? Dessutom - om ni följer eller tittar på tutorials - var gör ni det? Genom Youtube.com, Lynda.com etc.?
Jag har väl mycket inspiration från böcker , serier och filmer :)
annars så är jag på olika konst forum/comunitys som deviantart.com, furaffinity, elfwood etc. Där jag delar och tar del av andras verk, jag brukar också göra övningar och såkallat 'memes'.
Tutorials hittar jag lite överallt men jag föredrar faktis deviantart osv, videos är störiga att pausa och har ofta dålig information om VAR man klickar och liknande.
Jag tar inspiration och hjälp överallt jag hittar.
Jag har satt mig in i Tumblr.com eftersom det är lätt att hitta och följa bloggar som passar alla smaker.
Jag följer där i princip 60 bloggar just nu, många är bara för tidsfördriv, men ett tiotal jobbar också digitalt, några andra är anatomi bloggar, andra är kläder med annorlunda stil. Sen följer jag ett fåtal inspirations bloggar, de postar och rebloggar i princip allt de hittar som är annorlunda i DK väg.
De har tutorials eler länkar till tutorials, ibland länkar till streams där de visar själva hur de gör, och om den över kan man oftast spela upp den iallafall.
Använde DeviantArt.com ett tag. Jag har aldrig fått speciellt mkt feedback där, men det finns alltid inspirations material att hitta.
Sedan om man går med i någon sådan sida finns det ofta utmaningar att göra som kan vara en hjälp att komma igång, till att börja med eller igen efter en tids idétorka.
Thunder Rolled, it rolled a six
- Guards! Guards!
Jag driver en blogg om digital konst och har också en egen kategori för just inspiration och tips. Kika gärna in där om du vill det! 🙂
Annars tycker jag personligen att det finns alldeles för få svenska bloggar som är inriktade på den digitala konsten. Det finns inga direkta tidningar/böcker/etc heller. Om du kikar in på min blogg, www.Artoflovisa.com, så får du väldigt gärna vara med och tycka också - vad fattas det av, vad vill du läsa mer om, etc. Annars är du välkommen också.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
#1 och #2 Tack, jag har aldrig riktigt hängt på Devinart så kan inte uttala mig hur det är där. Men får försöka leta mig fram och se vad som passar :) Tumblr! Javisst! Att jag har glömt bort det stället.
#3 Ja, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag letar efter. Jag har ju ingen direkt inriktning utan att jag tycker om att göra mönster och illustrationer. Jag letar mest efter bra sätt att kunna posta egna bilder utan att trötta ut folk så att säga, mina instagramkompisar känner ju inte bara mig genom illustrationerna heh.. Undrade om det fanns någon "community" där man kan dagligen lägga upp illustrationer man håller på med eller är klar med, få feedback, diskutera, ger varandra tips osv. Jag känner spontant att det kan vara svårt att att uppdatera en blogg eftersom ingen kommer ändå hitta till den och jag har svårt att hitta spännande bloggar. Men som sagt, får kika in Tumblr.
Jag ska kika in din blogg! Kul!
Tack för tips!!