Sitter fast...
Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska gå vidare med denna. Tycker ryggpartiet ser fel ut, men det är svårt att fixa eftersom jag inte har en tablet så jag ignorerar det. Det ser mycket bättre ut nu än innan i alla fall. Kan säkert hitta på ett sätt att dölja det på när jag har mer av en aning om vad jag ska göra med bilden.
Har ni några tips på vad jag kan göra med bakgrunden? Förgrunden? Mycket av hästen försvinner tyvärr om bakgrunden blir för mörk, men något borde jag kunna göra. Har svårt att komma på bra idéer bara, det är helt ny konststil för mig så jag har svårt att se vad som passar.
💣
Vilket program använder du? Jag tycker för övrigt att bilden känns väldigt "ofärdig", eftersom den inte ger något speciellt intryck. Testa gärna att flamma till taglet ytterligare. Eller varför inte försöka sätta dit ett öga? Jag tycker att ryggen ser bra ut, den smälter in i taglet som svallar längst vinden. Rent anatomimässigt lade jag dock märke till hur halsen möter bog och huvud. Kika över foton som visar hur det ser ut när hästen har just den där huvudpositionen.
Lycka till! 😃
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
#1 Sitter i Verve Painter(länk till demovideo), svårt att förklara men det är en privatperson som gjort det på sin fritid, så det är långt ifrån lika sofistikerat som PS eller dylika program. Egentligen lekar jag mest runt lite i det, för det är väldigt roligt. 👍
På bilderna du länkat ser det ut som att jag skulle behöva skjuta fram huvudet för att kunna räta den halslinjen, vilket tyvärr inte är möjligt då Verve bara kan öppna och spara i .vrv-format, vilket inte mina andra program klarar att öppna. I Verve har jag inget verktyg för att markera och manipulera delar av bilden så då skulle jag behöva sudda allt och börja om. Jag borde förstås ha haft referens till att börja med, men som sagt var det inte meningen att det skulle bli något jag ville fortsätta på. Aja shit happens.
Hann för i övrigt på en annans inrådan lägga till rök.
💣
humms, jag tror du skulle behöva något som fick hästen att poppa ut mer? kanske en ljusare bakgrund eller en oppositions färg?
om du inte kan byta filformat kan du ju göra en prntscrn?
#2 Om meningen inte var att ha det anatomiskt "korrekt" så är det givetvis inte det du ska fokusera på! Då skulle det innebära att sudda allt också, i och med dina möjligheter och förutsättningar i programmet. Härligt att du bekantar dig med ett program som så.
Du har rätt i att du skulle behöva få underhalsen betydligt mycket rakare, och även överhalsen med. Den behöver vara mer "trattformad" för att kunna passa in i bogen och huvudet bättre. Dock är det ur världen nu när det inte går att göra så mycket åt. Lägg energi i istället på att leka med färgerna då kanske? Min rekommendation är verkligen ÖS PÅ. Lägg på färger, glödheta ögon som flammar (som du har börjat med) och fortsätt så. Gör en bakgrund som får hästen att framhävas ännu mer. Kanske en neutral guld-, mörk-, brun färg som vid vissa toner tippar över i näst in till mörk-, svart-, brun.
#3 Problemet jag upplever i att inte kunna byta fritt mellan program har mer att göra med att jag gillar att jobba i lager och de tappar jag när jag måste platta ned bilden för att kunna öppna den i andra program. Således blir det mer postproduktion än efterarbete när jag väl hämtar ut saker och ting från Verve Painter…
Jag är fortfarande ganska osäker på vad jag ska göra med bakgrunden..
💣
#6 Mja, på den där har jag ändrat tonerna i andra program, föredrar att jobba i skira toner i Verve, det är så mycket lättare att dra upp färgstyrka och kontrast än att dra ned den. Jag funderar fortfarande på bakgrunden.. tycker den är alldeles för .. stilla för att bli besökt av en sådan demonisk pålle.
💣
#7 Tro mig, den är inte stilla. Däremot är en enformig och det är kanske det du syftar på? Att det liksom inte finns något som säger "Woah", utan man ser mest att det är en riktig orkan efter, utan att det sker något mer därefter.
Det du skulle kunna göra är att försöka göra olika partier istället för att göra en stor klump av orkan. Gör parti av eldsvådor, eller dylikt. Eller om du kanske försöker gestalta vad det är som hästen faktiskt flyr ifrån/tänker göra. Ställ dig frågan varför hästen har det uttryck den faktiskt har!
#8 Det är inte röken bakom hästen som stör mig, det är ängens tomhet. Jag försökte sätta eld på den, men det så dumt ut att jag gav upp xD Jag tror jag lämnar detta projekt och övergår till något annat nu, så får den vila. Det känns som att de saker jag vill göra är för avancerade för att genomföra med en mus i vilket fall.
💣