InDesign, byter färg?
Hej!
När jag infogar en bild i InDesign så byter den färg! I Photoshop är den klarröd men när jag infogar den i InDesign blir den mörkröd, varför det? Någon som vet vad som är fel och hur man kan göra rätt?
*Flyttar till: Program*
För övrigt kan jag inget om InDesign och jag läste om det för att kunna kommentera haha! Jag kan som sagt inget, men något som jag vet att Adobe kan vara luriga med, det är olika inställningar som man gärna kan råka komma åt genom "feltryckningar", att du använt ett verktyg som anpassar sig efter andra verktyg beroende på program/funktioner eller att du råkat komma åt något snabbkommando för en inställning.
När jag skulle lära mig Adobe PS (för väääldigt länge sedan nu) så var jag väldigt inne på att "trycka-på-allt-för-att-lära-mig-programmet" och det ledde till att jag hade flera olika inställningar på utan att veta om det. Kanske har det hänt dig nu?
För att rätta till det kanske det fungerar att starta om programmet eller installerar om igen. Eller kanske i bästa fall att du kollar av alla verktyg så att det ser ut som du tror det var från början. Om det är det här som har hänt vill säga!
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Min första tanke är färgprofiler. Och just den skillnaden du beskriver, låter som att Photoshop sparar bilden med Adobe RGB och InDesign tolkar den som sRGB. Jag är inte hemma med något av programmen, så jag kan inte säga exakt var man ställer in det, men leta i inställningar efter något som heter färghantering. Om det finns inställning för det i BÅDA programmen, så se till att den står på samma. Om det bara finns inställning för det i Photoshop men inte i InDesign, så prova att ställa in sRGB i Photoshop.
edit: Vill du publicera på nätet, är sRGB att rekommendera, eftersom webbläsare som standard tolkar bilder som sRGB.
#2 Det är nog det som har hänt. Jag vet att det finns snabbkommando för detta i Adobe PS i alla fall, och det hände förr att jag ändrade färgprofiler.
Jag rättade till det genom att ändra till "rätt" läge och sen tog jag bort snabbkommandot på det.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
För att Indesign ska tolka dina färger från den importerade bilden korrekt behöver programmet veta hur. Det gör man genom att bädda in en färgprofil till bilden.
Du kan se vilka färgprofiler en fil har i Photoshop och Indesign genom att gå in på Edit>Colour Settings… eller Ctrl+Shift+K i respektive program. Precis som MrDiabolic skriver så bör RGB-profilen vara den samma för både bilden och indesign-dokumentet.
Om du föredrar att ha en generell profil för nya adobe-dokument så går det att göra i Adobe Bridge. Öppna i så fall Adobe Bridge och gå in på Edit > Creative Suite Color Settings… eller Ctrl+Shift+K.
Välj exempelvis "Europe General Purpose 2". Då får du en helt ok CMYK inställning samt sRGB för RGB-färger.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Det var inställt på RGB i Photoshop och CMYK i InDesign! Tack snälla för hjälpen allihop :)