Rita av bild från t.ex. Google
Hej,
Nu när jag har fått hem min ritplatta och har börjat rita lite så började jag undra lite hur det är med att man ritar av bilder? Antingen från Google eller liknande sidor. Jag vet själv hur det är att vara fotograf och någon tar min bild men blir det likadant när man ritar? Går det att bara använda sig av referens eller bör man ha artistens godkännande?
Om jag till exempel vill rita av en karaktär från en animerad serie, hur är det då?
Tack på förhand!
Om du målar av en bild, direkt av… och har som syfte att sälja etc så är det inte OK. Då bör du antingen skaffa tillåtelse av fotografen/bild ägaren eller ta en bild från en såkallat 'stock photo' sida.
Det kan du göra på lite olika sätt, tex deviantart.com har resources som man kan söka under. Ofta har konstnären lite regler angående användandet av bilden
Annars kan du söka efter 'royalty free photos' på google, och när du hittat ngt du vill ha kolla noga på hemsidan så det inte står något som kan bråka med dig.
Om du vill teckna figurer från en animerad film osv så har du fria händer, 'nästan'. Beror lite på hur det hanteras osv, tex MLPs ägare hasbro har nu börjat jaga ner pony animerare som tjänar mycket pengar på deras karaktärer. Men det är väldigt sällan sådant händer och handlar mer om hur mycket man tjänar på bilden etc, dom flesta tycker om 'fanart's osv :)
Ska finnas nån regel angående fanart men jag kan inte komma ihåg den…
Tänk även på att Google inte är en källa utan en sökmotor, besök sidan bilden du vill använda ligger på så går det ofta att hitta vad som gäller för bilder där. :)
Alltid Oavsett
#1 Så om jag inte tänker sälja det jag ritar så är det okej? Inom vissa regler då! För jag inga planer alls på att sälja och om jag skulle börja så är det mitt egna 🙂
Tack så mycket!
#2 Ja, absolut! Tänkte bara att det var lättare att skriva Google, men jag besöker alltid sidan innan 🙂
Som jag har förstått det är att om du ritar av bilden helt och hållet utan fotografens tillstånd får du endast ha den som privat bruk. Alltså ha den på datorn eller hänga upp på väggen hemma. Men du får inte publicera den på internet för allmänheten eller t.ex ställa ut den på vernissage. Då måste du ha tillstånd. Men har även läst att om bilden du ritar av inte kan kännas igen med den bild som du ritat så räknas din bild som ett eget verk och inte som en ny kopia av fotot och då får du göra vad du vill med den. Det är så jag uppfattat lagen i detta ämne, rätta mig om jag har fel. :)
#4 Något sånt tolkar jag också lagen som.
Lagen ifråga:
Upphovsrättslagen 2 Kap, 12 §
"Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. […] Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk. […]
Första stycket ger inte [heller] rätt att för privat bruk låta en utomstående […] genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk"
Ska man vara noga får man alltså inte ens måla av bilder för privat bruk utan tillåtelse, men såvida man håller det privat så är det ju ingen som kommer få reda på det. Yay kriminalitet!
Usch lagen är verkligen knepig!🤔
#4 Ja, det låter logiskt! 😃 Men usch vad lagen ska vara knepig, går inte att skriva på "vanlig" svenska 🤦♂️
Ingen har alltså rätten att lägga energi på andras fotografier om du inte har materialägarens tillstånd. Klappat och klart, där har du svaret. Men däremot, om du använder bilder privat där inget kan kännas igen av andra eller att du på något vis aldrig delar med dig av bilderna, så antar jag att du kan vara kriminell och lyckas utan större skuld.
Men då är den stora frågan framme; ÄR det värt det? Vill du inte skapa och öva dig fram på ett moraliskt rätt sätt, samt under tiden ha rätt att publicera och visa upp? Vill du inte kunna referera dina sketcher, bilder, studier, etc, till den fotograf vars material du trots allt bestämde dig för att använda av någon anledning?
Frågorna är kanske svåra att svara på, men jag rekommenderar och förespråkar alltid godkänd användning av material från båda parters håll. Annars kan du sitta med en missnöjd blick över dig eller i värsta fall en nota i brevlådan.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
#8 Jag sparar inga bilder samt jag använder de bara som en mall för att kunna öva mig på former och vad man skall tänka på. Jag publicerar ingenting av det heller utan gör det bara för att öva. Är det fel då?
Så här säger en bildombudsman i ämnet.
Det är HELT OKEJ att rita av ett foto utan fotografens tillstånd. Men du får som sagt inte visa upp det du ritat offentligt utan det tillståndet, däremot hänga på väggen hemma. Om man slutar se det som enbart datorbundet: Du blir inte en brottsling för att du öppnar en bok om blommor med foto på de olika arterna och tecknar av blommorna som övning. Däremot får man inte ställa ut sin konst offentligt om man framställer kopior av andras verk. Offentligt är både fysiska hängningsplatser samt internet. Hemma i vardagsrummet är helt ok. :)
Det är för övrigt lika okej att rita av det någon annan ritat, samma premisser gäller. Fast det skadar ALDRIG att frpgs först! Jag har fått hundratals förfrågningar genom åren från folk som velat rita av mina teckningar och målningar, aldrig nekat. Deras verk kommer aldrig bli exakta kopior av mina. Jag har till och med tillåtit bildmanipulation, alltså direkt redigering av en och annan bild. Just en sådan bild har blivit mer "känd" och uppskattad än originalet. ;) Fräckt, och jag fick full cred för det så alla vinner. :)