Digital konst iFokus

Digital konst

Etikett: nybörjare
Läst 1128 ggr
[mika_ericsson]
0

Nybörjare med Photoshop

Hej!

Jag sitter och försöker lära mig grunderna i Photoshop.

1. Som jag förstår det är det bra att göra ett nytt lager för varje sak man lägger till? Så att man lätt kan gå tillbaka och ändra, har jag förstått det rätt?

2. När jag gör ett nytt dokument och väljer bredden på dokumentet (140 mm) och sedan gör en rektangel i dokumentet (och väljer att den ska vara 14 cm bred) så blir det ändå en marginal runtom rektangeln. Den borde ju gå över hela dokumentets bredd? Eller räknas det in en marginal när man gör ett nytt dokument?

3. Om jag väljer en svart färg och sedan gör en rektangel, hur ändrar jag sedan färgen?

4. Hur tusan gör jag en kantlinje på rektangeln? Jag vill att själva rektangeln ska vara vit med en svart kantlinje men jag lyckas inte!

Whaleshark
0

Tjo, jag kan inte svara allt och det går att skriva utförligare.
Vilken version av Photoshop har du? Det är lite olika beroende på version. Och jag antar att du har windows också.

1. Jao, i bredaste laget är det så lager fungerar. Det är svårt att säga hur man ska använda lager eftersom det mycket beror på hur du arbetar. Lättast är att börja använda lager och se om du hittar något som passar dig.
Det är bra för att hålla saker isär när du arbetar. Många funktioner i photoshop arbetar via ett lager åt gången så om du tex försöker byta färg kommer allt i det valda lagret byta färg. Och om du bara ville byta en saks färg, då är ju det lättare om de är på separata lager, än att du ska behöva markera just den bit du vill byta färg på.

3. Det finns ett antal funktioner och sätt du kan byta färg.
Om du redan har skapat ett lager med färg kan du låsa formen på lagret och använda hinken.

Det sätt jag finner enklast är att först, inte göra det svart. Gör den grå eller välj en färg till att börja med, vilken som helst funkar men närmast det du vill ha gör det lättare.
Ctrl+U borde ger dig en ruta med full kontroll över färgen. Där kan du ändra vart på spektrumet den ligger (rött-blått-grönt-rött). Hur färgstark det ska vara, knallrött till grått. Och hur mörkt eller ljust det ska vara, svart till vitt på den valda färgen.

Jag vet inte om det där med 2, har aldrig gjort på det sättet, Om du vill fylla hela bakgrunden använd hinken. Vill du skapa en ram kan du markera en rektangel i mitten, alltså om du har en ram, markera den yta du vill att ramen ska sitta runt.
Sedan kan du invertera markeringen, under fliken markering och invertera. eller ctrl+shift+i, tror det var förkortningen. Och färghink.
Så har du snabbt gjort en ram som når ut i kanterna på dokumentet och är precis så bred du ville ha.
Går något fel finns ju alltid ctrl+z
:)

Hoppas det hjälpte någorlunda iallafall!

Thunder Rolled, it rolled a six
- Guards! Guards!

[deleted]
0

1. Precis som Whaleshark säger, det är så lager fungerar. Det är lätt att överdriva med lager när man är ny, men kör på för att testa. När du är mer bekväm kommer du troligtvis att vilja dra ner på lagrena så att det är enklare att hålla ordning. Men kör på för att testa hur dom fungerar!

2. Osäker på vad du menar, men de måtten du matar in när du gör dokumentet gäller, såtillvida att du inte ändrar dom på annat sätt (crop, resize image/canvas). Du blandar inte ihop enheter? En tumregel är att (istortsett) alltid arbeta i pixlar när man arbetar digitalt.

3. När du har gjort en markering så kan du antingen använda hinken (G) som Whaleshark sa, du kan måla i själv med penseln (B) eftersom du inte kan måla utanför, eller så kan du använda fyllningsverktyget som jag brukar använda (SHIFT+F5)

4. För att göra en kantlinje kan du högerklicka när du har gjort din markering och välja 'stroke'. I det fönstret kan du välja lite småsaker som färg, tjocklek och var linjen ska ligga i förhållande till din markeringslinje

[mika_ericsson]
0

Tack så jättemycket båda två!

Jag ska fortsätta leka mig fram och hoppas att man lär sig lite mer så det blir roligare :)