Ritplatta :)
Hej! Jag ritar på ett vanligt papper men skulle gärna vilja lära mig att rita på en ritplatta….Så jag undrar hur mycket kostar en sån där ritplatta och hur fungerar den?
En ny nybörjarplatta kan du plocka upp för ett par hundralappar. Personligen började jag med en Bamboo Pen, men det finns många liknande som bara är att rita utan att ha massa extrafunktioner. Vilket är bra ifall du bara ska börja eftersom åtminstone jag upplevde hoppet mellan analogt och digitalt som rätt stort. Vet inte hur du står ekonomiskt men att lägga mer än en tusenlapp på sin första platta ser jag som onödigt ifall du änsålänge bara har det som hobby.
Utan att försöka förklara alltför komplicerat; ritplattan har ett område som motsvarar din skärm. Placerar du din penna (som följer med ritplattan) uppe i hörnet på ritplattan så hoppar din muspekare upp dit på skärmen också. Håller du nere pennan i plattan så tolkas det som att du håller nere musknappen och ett streck dras.
Does that make sense?
Tack för svaret :)
Jag ritar själv en del på ritplatta. Men föredrar att rita på min surfplatta. (Samsung note med styulus) Då jag tycker det är svårt att inte titta där jag ritar. Men ska du ha en ritplatta rekommenderar jag att välja en som inte är så "hal". Ta istället någon med mer friktion mellan pennan och plattan. Jag upplever det enklare och det känns mer som vanligt papper.
Mvh/ REXbunny
Medarbetre på minecraft ifokus