Rate my drawings
Har ni hört talas om sidan, Rate my drawings? (sidan är på engelska)
Om inte, så är det en sida jag verkligen vill rekommendera! Tycker det kan komma lite fler svenskar dit, då jag sälv inte är så bra på att skriva engelska.😃
Man kan göra mycket kul på sidan för en inbiten digitalkonstnär, det enda man behöver göra är att skapa ett konto som självklart är gratis!
Här är några exempel:
Man kan rita egna teckningar som andra sedan kan rösta på och skriva kommentarer till. Och man kan såklart rösta på andras och kommentera deras alster.
Man kan också göra en sak som jag tycker är kul, nämligen något som heter Drawchat. Alltså man ritar flera tillsammans samtidigt på samma teckning. Speciellt det tycker jag är så häftigt eftersom man verkligen måste samarbeta för att få till något bra. Och många får till helt fantastiska bilder. Man bestämmer såklart själv också hur mycket man vill delta i ritandet. När teckningen är klar står det sen i procent hur mycket varje enskild person har gjort på teckningen.
Det finns många jätteduktiga personer på sidan som ritar helt otroligt! Vill inflika att själv tycker jag inte att sidans teckningsverktyg och ritprogram är speciellt mycket att hurra för, men samtidigt så får man ju verkligen träna i sitt skapande att måla med mindre bra verktyg. Alltså inte så proffsiga verktyg som t.ex photoshop erbjuder. Men dom fungerar helt ok.
När man ritar en egen teckning så kan man välja tre olika teckningsalternativ.
Dom är:FlashDraw (Simple)
Easy to learn and simple to use
Animated playback of your drawing
Has an ink limit
Requires Flash player
- Om man ritar en teckning med denna metod så spelas det in medan man ritar och det blir som en speed art video som man sedan sparar på sitt konto. Och då kan andra medlemmar se hela processen när du ritar. :) (Det tycker jag är kul) Och sen kan dom trycka på "like" om dom gillar det dom ser och även kommentera.
Det man får tänka på är att man bara har en viss rit tid på sig i form av "ink" Man får 100% ink sedan går procenten ner till noll och då måste teckningen vara klar, det går inte att fortsätta rita efter den gränsen är uppnådd. Men tror rit tiden ligger på någon timme iaf, så man hinner rita ett tag. :)JavaDraw (Advanced)
Advanced tools, layers
Tablet pressure sensitivy (requires JTablet)
No ink limit
No animated playback
Requires Java
-Detta alternativ har jag tyvärr problem med då min java blockeras på nåt vis när jag försöker komma in här så denna har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men som jag förstått det så ska det vara det bästa alternativet att rita i då det ska erbjuda lager, tryck känslighet för ritplattan m.m men som sagt jag kommer inte in på den, vilket jag tycker är väldigt synd. Hade gärna velat prova på det.**CanvasDraw (HTML5)
**Creative brush system
No animated playback
Requires a browser capable of HTML5:
- Google Chrome 9 or later
- Firefox 4 or later
- Internet Explorer 9 or later
- Detta alternativ är vel näst bäst antar jag efter advanced. Den har någon sorts lagerfunktion men tycker inte att det fungerar så som jag hade önskat med funktionen, men ja, det funkar.
Verktygen är vel inte heller nåt att hurra för men det är iaf lite större utbud än i (Simple). Det är ingen inspelning med detta alternativ, men heller ingen tidsgräns, så här kan man ta den tid man vill med sin teckning.Skulle vara kul om vi samlades ett gäng svenskar och ritar en teckning tillsammans någon gång i drawchat. 😃
Här är ett exempel på en teckning som jag ritat. Blev dock inte så jättenöjd själv då min platta gillade att hacka så jag fick ändra inställningarna på den till mouse mod så att den betedde sig som en vanlig mus, då gick det bättre iaf. Men den höll endå på att spöka för mig.
Aja hoppas länken funkar. Furry kitten.
Är det någon annan som finns på denna sida? 🙂
låter som en super sida :D
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Jag gick med! :D Heter Artified där :)