Digital konst iFokus

Digital konst

Etikettinspiration
Läst 1062 ggr
[Linsenhejhej]
2

Hur inte ge upp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir aldrig nöjd med mina målningar och slutar alltid mitt i. Det är så störande! Jag ger upp när jag ska måla vissa detaljer. Har ni något tips på hur jag ska göra när det känns som att jag bara vill ge upp?

LinDajSon
1

Jepp, jag har lite olika tips.

1. Gå en promenad, när du kommer in lagar du till en kopp te (eller kaffe), sedan sätter du dig ner, andas in långsamt, håll inne luften under lika lång tid som det tog dig att andas in, sedan andas du ut igen, lika sakta.Och så börjar du måla.  :)

2. Strunta i de detaljerna du TÄNKTE måla, gör andra detaljer på tavlan istället eller putsa på en del du egentligen redan var nöjd med.

3. Rita något helt annat, skissa eller nörda in lite på en mindre bild. Rekommenderar något jag själv tycker får igång "tecknarlusten", och det är att rita om någon annans bild. Finns en sådan tråd på teckning.ifokus. Man slipper pressen av att rita något originellt, eller komma på ett koncept, man behöver inte heller producera ett mästerverk. Och man behöver inte lägga tusen timmar på det. :)

[Linsenhejhej]
0

#1: Tack, det var bra tips! 🙂

RebeccaG
0

Ååh, om jag hade räknat på hur många bilder jag har som e halvfärdiga…😕

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Urhasten
1

Jag kan framför allt tycka att den första punkten som #1 har skrivit är oerhört viktig oavsett om vi har prestationsångest eller inte. Det är alldeles för farligt för kroppen och psykiskt att sitta för länge framför en eller flera olika bilder/arbeten. 

Jag skriver ganska mycket om detta i de här inläggen: 

- Skippa arbetsskador? Oh, ja

- Motivationen får inte ryka

Jag minns när jag var yngre, då jag ofta drabbades av prestationsångest eller att jag kände mig klapprutten, så har jag fått lära mig att det ofta ligger i vår egen rutin. Med rutin menar jag hur vi använder våra verktyg, hur vi framställer våra bilder, hur vi bygger upp de och hur pass mycket erfarenhet vi besitter för att överhuvudtaget framställa våra bilder. 

För att bilda sig rutin handlar det mestadels om att fortsätta producera alla dessa halvklara bilder för att acceptera att alla bilder faktiskt inte blir klara. Under tiden alla bilder aldrig blir klara ser vi till att variera hur vi målar, vilka konstnärer vi inspireras av och vilka böcker som kan vara intressanta att kolla i. Lära oss betrakta andras bilder och verk utan att känna uppgivenhet, och istället tänka "Hur kan jag bli lika bra?". När vi låter tiden gå trots att det kan kännas segt så kommer ni äntligen se att ni kan era penslar betydligt mycket mer, ni finner er egen stil och vad ni strävar efter i era bilder. Då är det väl inte så roligt att gå tillbaka till en halvfärdig bild dessutom? Då är det förmodligen roligare att se nya bilder till slut bli klara och färdiga. 

Sedan handlar det också om att inte sätta ribban för högt. Sluta måla genast när ni inte längre gör det för att ni upplever det roligt. Jag har haft månadslånga pauser ibland och kommit tillbaka till målandet ännu bättre då jag sett till att lära mig på annat vis. Insikt, rutin och vilja. Då släpper prestationsångesten.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Cahira
1

Även halvklara bilder är övning. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Urhasten
0

#5 Ja, kunde inte sagt det bättre själv! 😂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️