Hjälp-linjer/bollar
Brukar ni rita stödlinjer (eller bollar) när ni ritar första-skissen på t.ex. en hund?
Jag bukar själv någon gång göra det, beror på vad jag vill/skall rita.
Glada hälsningar från lilla mig! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar alltid kladda runt som en galning när jag sketchar för att markera ut hur proportionerna ska sitta!
Typ som på den här videon, där skissar jag upp former innan självaste hästen blir till.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Ibland, men det första och viktigaste steget i mina skisser är siluetterna.
#4 Absolut. De vänstra siluetterna arbetar jag fram snabbt snabbt snabbt, jag kan göra ett tiotal på fem minuter om jag har bråttom och sedan väljer jag ut en som jag arbetar vidare med (om någon känns "rätt"). Den högra bilden är resultatet av den översta vänstra siluetten.
Om man bara gör porträtt av saker från foto är det förstås mer logiskt att använda stödlinjer, "bollar, rektanglar, ellipser" och så vidare redan från början… jag kan slänga in sådana efter siluettstadiet när jag friritar om det behövs men ju mer rutin man får desto mindre behövs de. :)
Det är i det närmsta standard inom spelindustrin och många, många andra använder den på grund av att det är det lättaste sättet att se om en design fungerar. ;)
oh ja! har 3-4 lager med olika stödlinjer innan jag börjar :P
Brukar rita bollar och linjer på ett lager sen sketchar jag det jag ritar på ett annat sen kör jag igång :3
#11 Jag har en känsla av att jag har retat upp dig? Naturligtvis har folk olika åsikter och arbetssätt men när man exempelvis designar monsterkaraktärer till ett spel och skall ha godkännande att arbeta vidare från en art director vill man fånga känslan och inte arbeta timmar med något som får ett 'nej'. Det gäller att snabbt fixa en (oftast flera) karaktär som "fungerar" visuellt. Om silhuetten fungerar, är hälften av jobbet klart. Kanske låter konstigt men mycket i det professionella handlar om att snabba upp och att inte fastna i idéer som inte fungerar. Uttrycket kill your darlings lär man sig rätt snart förstå…
#12 Jag känner mig inte uppretad alls. Jag bara stod för min sak i att du verkar uttryckt dig fel eftersom din åsikt kom fram på helt annorlunda vis nu.
För att spinna vidare, kan jag garantera dig att det finns konstnärer som jobbar snabbt men arbetar på olika sätt och ändå lyckas få ett bra resultat. Det jag menar är att det är olika från person till person och då finns det i regel inget "lättast" eller "bästa sättet" för att lyckas. Den biten verkade vi vara oense om och det ville jag få fram.
LinDajSon har rätt det är i princip standard innom spelindustrin att använda siluetter när man jobbar digitalt. Men detta ser du i princip aldrig en konstär göra när han målar en tavla. :)
Utan i spelindustrin och möjligtvis övrig karaktär design som jobbar digitalt.
När jag jobbar i 2D med min tecknade stil använder jag alltid stöd linjer i form av bollar och lösa former. För att snabbt få ut posen och se om det fungerar. Ritar jag på papper använder jag gärna en blå stift-penna för stödlinjerna. :)
Jag tror att Lovisa kan ha missuppfattat vad LinDajSon menade.
Så om jag fattat det rätt, så håller jag med LinDajSon i att det är det lättaste sättet inom just den kategorin inom konst eftersom man vill ha ett koncept snabbt utan att behöva kämpa med detaljer.
Precis som man ibland gör när man ska skapa landskapsmålningar, då slänger man ut färg på ett ungefär för att få en känsla av ljus och allt sånt, för att sen gå in och måla detaljer och korrigera sånt som ser fel ut.
Men för att svara på ursprungsfrågan. Nej, jag målar ytterst sällan med stödlinjer. Känner inte att jag behöver dem och blir oftast bara distraherad.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Precis :)
Jag kanske missuppfattade det, men jag vågar fortfarande tro att det är helt individuellt vad som är "lättast". Jag har aldrig gjort något inom en spelindustri eller dylikt. Har enbart jobbat lite i ZBrush och inget mer, så jag ska inte säga att jag tror så här för att jag själv har erfarenhet inom det. Däremot vet jag av erfarenhet att olika metoder till ett färdigt resultat varierar otroligt mycket att jag fått inse att det inte finns något "lättast" sätt.
Ingen behöver hålla med mig och har LinDajSon annan smak är det i så fall intressant, jag bara delar med mig av mina värderingar så att säga 🙂
Tror fortfarande inte att du riktigt förstod ;P
Det är lättast för att snabbt få fram ett koncept att kunna visa den som bestämmer om konceptet ska användas eller inte.
Som LinDajSon skrev så är det mindre tidskrävande än om man ska behöva färdigställa en hel bild bara för att få fram konceptet. Ja, självklart kan man skissa det traditionellt lika snabbt, men då är risken att linjerna missuppfattas om inte alla parter är inställda på samma koncept.
Så att det är lättast är helt och hållet baserat på användningsområdet och hur många som ska bedöma konceptet i motivet.
Inom en annan del av konsten kanske siluetter bara skulle vara missvisande och bökigt. Så där håller jag med dig, det är individuellt, men som generell regel är det nog den lättaste metoden inom karaktärsdesign/speldesign
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
#18 👍
Helst ska väl siluetten kunna läsas av lätt. Även för folk som inte jobbar med karaktärsdesign så gör en fungerande siluett mycket för kompositionen i bilden. Det betyder inte att man måste börja målningar med att rita siluetten om man inte gillar det, men man ska helst vara någorlunda medveten om hur ens motiv skulle se ut ifall det vore en siluett
Japp, även i traditionellt måleri kan det vara bra att i skisstadiet kolla om det fungerar i en så förenklad form som möjligt (framför allt om vi säger att man gör ett motiv med bakgrund och karaktärer eller objekt). Komposition kan vara knivigt och ibland fastnar man i detaljer och glömmer helheten. :)
Men som sagt, det är helt klart i spelbranschen/karaktärsdesign för film osv som det är vanligast. :)
Då har vi helt klart olika uppfattningar och tycken kring det här vad som är lättast eller inte lättast. Jag förstår vad ni menar och det är möjligt att det inte går fram i hur jag textar. Sedan om det beror på kunskap, en åsikt eller annat spelar väl egentligen inte så stor roll. Man kan inte vara överens om allt, så det är bara 🙂