räknas skolgång?
Jag började studera konst i gymnasiet, Estetisk bild. Efter det så började jag på en folkhögskola där jag studerade i tre år diverse olika konst relaterade saker, allt från lera till aquarelle, och vanlig teckning.
Just nu studerar jag 3D grafik, en förberedande kurs inför universitet.
har varit på små kurser också, men dom är inte direkt något att hänga i julgranen. kändes mer som att det var en plats att fika och måla lite med främlingar ._. *haft otur troligen*
3D-grafik, 2 år KY Påbörjade en konstutbildning efter gymnasiet men det var så skrattretande dåligt upplägg att jag hoppade av efter två veckor
Nix. Inte utöver den vanliga skolgången. Gick natur på gymnasiet men valde till så mkt bild jag kunde. Digitalt har jag lärt mig på egen hand.
Vad roligt att höra era historier! :)
Jag har själv inte heller gått en enda kurs tidigare, fören igår då jag hade kursstart inom akryl och oljemålning (därav jag undrar här hur det ser ut hos andra med samma intresse)!
Jag gick inget konstrelaterat genom skolåren, däremot hade vi bild och form i grundskolan och estetiskverksamhet en termin första gymnasieåret.
Hur ser utomstående på kurser egentligen? Det känns som fler blir imponerad när jag berättar att jag är självlärd, men jag tänker ofta att kurser/utbildningar skulle vara otroligt givande och kanske vore det en bonus att lära sig något utifrån en metod för att lära sig somliga ting snabbare under en kortare tid. Vad tycker ni?
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Jag har inte heller gått någon kurs. Har enbart haft bild och form i skolan. :)
Men min "lärare" har faktiskt bestått mycket av youtube. Det är verkligen en guldgruva med massor av kunskap man kan ta till sig.
Tycker inte att man är "bättre" bara för att man inte gått någon kurs eller annan utbildning inom ämnet. En kurs/utbildning är ju endå till för att hjälpa en på vägen mot sitt mål. Och förhoppningsvis blir man mycket duktigare i sitt skapande och trivs mer med det man gör, för att man känner att man har utvecklats tack vare kursen.
Så för min del ser jag inte det som något negativt.
Under min KY-utbildning jobbade vi en hel del med 2D. Framför allt anatomilektionerna gav vansinnigt mycket! Att vara självlärd är inget som gör ens bilder bättre, man kanske får en egoboost av att tala om det för folk och få höra ett "wow" men personligen… njeh. Jag vill att folk ska titta på mina bilder och säga "wow" utan att jag ska behöva göra en "konstfack" och babbla om meningen med bilden i två timmar, eller framhäva att jag är självlärd, eller säga "titta vad jag kunde göra med bara karamellfärg och en pensel". Titta på mina bilder, tyck om dem så är jag nöjd. :D Då vet jag att jag är bra. Annars får jag jobba hårdare. För övrigt är jag nog självlärd till 90% men kan tveklöst säga att det är de 10% jag blivit lärd som gett mig mest ren kunskap, och på ABSOLUT kortast tid! Det är det som är bra med att lära sig av andra som KAN. Man slipper testa sig fram i tvåhundra timmar, man får renodlad kunskap och EFFEKTIVA övningar och så plötsligt räcker det med fem timmar så sitter det. Mycket smartare, mindre skrytfaktor kanske. ;)
#9 Det du skriver är precis det jag menar i mitt inlägg, men du förklarade det på ett bättre sätt. :)
Har inte gått några kurser utöver de som ingick i kärnämnena i grundskolan och gymnasiet. Ritar för skojs skull, men tycker det är superkul att lära mig nya saker så jag läser mycket online och i böcker. Handledning av någon som vet vad de pysslar med vore ju inte helt fel att få, men för tillfället tror jag inte att jag skulle ha tid att gå någon kurs (pluggar sista terminen på högskolan). Kanske någon gång i framtiden.
Jag har inte heller gått några kurser utöver grundskolan. Jag har enbart lärt mig genom att se vad och hur andra gjort på internet och provat mig fram i olika program. Har även jätte bra böcker hemma om anatomi, ljus och färg och animation. Själv lärd…I guess.
Skulle dock jätte gärna gå lite kurser om jag fick chansen. 😃
Gick på bildlinjen på gymnasiet, men skulle inte säga att jag lärde mig så mycket pga att jag inte var tillräckligt intresserad av just de sakerna vi höll på med (suuck, vet iallafall nu att man ändå får ta och även göra sånt som inte verkar kul för att utvecklas).
Det finns ju många som har gått kurser i konst men ändå inte blivit mycket bättre av det, och så finns det ju de som utvecklas massor efter det. Allt handlar ju ändå om hur mycket jobb man själv lägger ner, så jag tycker att de som har gått kurser är minst lika imponerande som de självlärda!
Utöver skolan så har jag inte gått någon kurs. Jag går fotografi nu på gymnasiet så det är en del jobb i Photoshop med att redigera men jag lär mig att teckna digitalt själv 🙂
#16 Vi får alltid det nya när Photoshop uppdateras och har nu CS6 och har blivit så van vid 5-6an så vet inte hur jag skulle reagera på 3an nu 😃
Ingen kurs, läste dock grafisk design det var väl lite där det började :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se