Borde jag byta?
Idag köpte jag två nya penslar eftersom jag ska ha till min första konstnärliga kurs någonsin. Det är en nybörjar- och fortsättningsgrupp som leds av Stanley Didrichsen, pågår i drygt 2 månader bara.
Hur som haver. Jag har inte bra koll på penslar i sig och frågade stadens konstbutik efter akrylpenslar och fick då rekommenderat Escoda Barroco penslarna. Efter lite prat bestämde jag mig för dessa och kände mig säker då hon sa bra lovord så att säga.
När jag kommer hem och gör en sökning på penslarna hittar jag till märkets egna hemsida och penseln jag nyss köpt är endast för akvarell/vattenfärg. Aha, så vad händer nu?
Penseln står vara lämplig för vattenfärg, men bara 1/4 lämplig för akryl och 0/4 till oljemålning. Borde jag gå tillbaka med dem eller vet ni med er att det egentligen inte spelar så stor roll?
Som sagt ska jag endast hålla på med studier och inte göra värstingstavlorna, men jag vill ändå ha bra material för det med. Därav att jag noggrant frågade om detta med i butiken…
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Jag använder i princip enbart akvarellpenslar när jag målar akryl. Till olja använde jag dock oljepenslar, inbillar mig att limmet som håller stråna bör vara ett annat när man målar olja eftersom man använder rätt så starkt lösningsmedel för penselrengöring, till akryl och akvarell räcker det med flytande tvål.
Huh, läs igen.. :)
Vad skrev jag då? :)
#5 Vart försöker du komma? Jag ser vad du har skrivit, men du nämner inte om du rekommenderar penslar för vattenfärger till akryl/oljemålning. Du skriver att det förmodligen inte är lika bra, men du påpekar hittills inte om det enligt dig funkar eller inte.
Och du skriver att du får för dig saker, men det är inget konkret svar på en fråga som skulle kunna vara en ja/nej fråga endast.
"Jag använder i princip enbart akvarellpenslar när jag målar akryl." Jag sitter ju inte och använder något "i princip enbart" om det INTE fungerar. Däremot inte till olja, som sagt, av nämna skäl (inbillat eller inte). :P
Kör på du, det är bara penslar, kostar inte många kronor om de inte lurat på dig något exklusivt. :)
#8 Det är väldigt svårt att lära känna en annans persons skrivlust genom ett ynka forum. Jag har inte lust med någon gissningslek i alla fall haha :)
Penslarna ska tydligen vara bra, men jag vet inte än så länge hur bra det kommer fungera för det jag tänker använda dem till framför allt.
Fast det där var ju inte otydligt, eller tvetydigt och har inget att göra med min… skrivlust… nåja, kör på med penslarna, glöm inte rengöra dem och torka dem ordentligt så att håren inte lossnar!
Jag har använt akvarellpenslar både till olja och till akryl. Har inte stött på några problem.
Jag köper billighetspenslar på biltema.. men kollar lite hur de ser ut och känns. Vissa ser man ju är grova och formlösa medans andra ser mer ut som ''riktiga'' penslar, även om det är nylon och inte mårdhår.
Gissar att det är akvarellpenslar jag köpt.. men hur som så funkar de bra till olja och akryl. Däremot är det lätt att de blir förstörda i formen av framförallt akryl (gissar dock att det har mycket med hur man rengör dem att göra? kanske för att färgen är så trög att måla med att de inte håller?) och då inte är bra till akvarell… har mest märkt det på skolans penslar. Men i vilket fall.. håller de så håller de.
Dessa köper jag inte, de har ingen form och fäller hår. http://www.biltema.se/ProductImages/36/large/36-2671_l.jpg
Men dessa tycker jag är helt ok. Nån gång har skaftet åkt av, men det går att limma.
http://www.biltema.se/ProductImages/28/large/28-459_l.jpg
http://www.biltema.se/ProductImages/47/large/47-273_l.jpg
Nu är jag hyfsat snål med material, målar bara för mig själv och ser ingen anledning att köpa dyrare än nödvändigt. Jag har nån ''riktig'' pensel köpt i butik med konstnärsmaterial men märker inte någon större skillnad. Kanske på hållbarhet i längden..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Just hållbarheten är största skillnaden mellan hobbypenslar och konstnärs penslar, japp. Jag har några penslar som hållit i tio år (!!). Köper ofta nya minipenslar (00. Osv) för dem förbrukar jag snabbast… de bredare håller längre i mitt hus. Jag gör ju trillioners trillioner detaljer och arbetar mycket med utspädd akryl, eller akryl + akrylmedium, så jag hanterar inte färg i stora sjok normalt sett. Det are nog som du säger att tjockt med färg ger mer slitage. Och hur man rengör. Men som sagt det är skillnad på kvalitet. Aldrig varit med om att en konstnärspensel börjat håra men betraktar hobbypenslarna som slit och släng. :) Skönt när man inte ids rengöra.
Vad härligt att de verkar fungera med dem billigare också. Jag tror att mina penslar som jag köpte kommer hålla ett bra tag om jag ser till att rengöra dem ordentligt.
Det som jag blev så förvånad över är att butiksbiträdet rekommenderade sina penslar, men hon måste glömt bort att dem skulle vara lämpliga för akryl och oljemålning. Det var nog mest det som förvirrade mig aningens. Om det visar sig att det inte fungerar så kommer jag få köpa ett par andra (går förstås inte lämna tillbaka använda penslar hehe) och sedan får jag hålla mig till vattenfärg med dem här penslarna. Det lär väl gå åt inom sin tid, just nu tecknar jag inte mycket traditionellt trots allt haha :)