Digital konst iFokus

Digital konst

Etikettritplattor
Läst 536 ggr
m0chicakez
0

Behöver en ny ritplatta

Så, jag har sysslat med digital konst sen 2012 och hade då en Wacom Bamboo Fun(Pen&Touch)

Denna gick då sönder för ett år sedan, och efter ett par veckors bedjande skaffade min mamma en ritplatta(Intous5 Pro Large), MEN till sig själv.

Jag har fått använda den lite då och då, eftersom hon egentligen inte vet hur man använder dem. (Hon kanske rent av köpte den bara för att visa makt eller något, idk)

Jag använder ritandet för att få kontroll över mina känslor, speciellt när jag är deprimerad eller liknande.

Men nu har hon tagit den ifrån mig utan anledning och säger att jag inte får ha den längre, trots att hon vet anledningen till varför jag behöver den.

Nu har dock min pojkvän övertalat mig(med mycket om och men) till att låta honom köpa en, trots att hans ekonomi inte är den bästa. 

Så, jag behöver tips/råd på vilken ni föredrar. Vill dock helst att det bara är från Wacom.

Tack på hörhand!<3

~Cake

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

Niklas
4

Vilken snäll pojkvän! Jag har tyvärr inget förslag, utan ville bara skriva det. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LinDajSon
0

Köp en mindre Intuos, A5 räcker långt. En äldre modell om du kan få tag på en sådan är säkert billigare, jag kör fortfarande min Intuos 3 och de räcker gott och väl till. :)

m0chicakez
0

#1 Vet, mår dock fortfarande dåligt över att jag låter honom göra det när jag vet hur han har det osv >.

Urhasten
0

Vilken fantastisk pojkvän du har! :)

För att komma till saken då. Jag rekommenderar den ritplatta jag har och som är den samma som din som gick sönder. Jag vet inte, du råkade ut för en felvara eller var det du som hade orsakat att den gick sönder? En olycka händer lätt!

Jag vet inte, men min fungerar fortfarande och slitaget trots flera års användning av den syns knappt. Så länge man vårdar dator och ritplatta kommer den hålla svinbra. Däremot är Wacoms Bamboo-serie ganska gammal nu. Numera är det Intuos-serien som gäller, och den vet jag inte så mycket om. #2 har ganska bra koll på Intuosen vad jag förstår!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

m0chicakez
1

oj, halva mitt inlägg försvann.. får skriva om det ._.

#2 haha jaså?

Ja, den stora är liite för klumpig att ha i knät xD

Men då ska jag ta och titta på lite äldre modeller, men vill nog ha fler synpunkter innan jag bestämmer mig^^

#3 ja, han är underbar! :D (är fortfarande smått emot det, men jag har inget annat val än att låta honom göra det antar jag. Är väldigt tacksam, ta mig inte fel. Det är bara det att han kommer spendera pengar som han egentligen behöver själv och jag gillar inte direkt att få saker av andra om de tinte är av speciella anledningar(typ födelsedagspresent/julklapp xD)

Funderade lite på om jag skulle köpa en ny wacom bamboo fun(pen&touch) men den nyare generationen, alltså 3

Så just nu velar jag väl mellan någon intuos och en Bamboo fun(Pen&Touch) gen 3 medium^^

Urhasten
0

#5 Det låter som en plan. Har du varit ute och testat vilken som känns skön och så? För det tror jag är bra. Det är bra att jämföra priserna också! :)

LinDajSon
0

Intuos fanns långt innan de gav ut den första Bamboon, Bamboon är väl en "Wacom light", dvs för nybörjare och hobbyfolk. Intuos är för professionellt användande, folk som arbetar med grafik och foto. :)

Urhasten
0

#7 Oj, skräm henne inte haha! 😃 Det där tror jag inte stämmer för jag tror inte riktigt att det går att sätta sån stämpel på vad som är vad.

LinDajSon
2

Fast det är ju med de argumenten de säljs, och riktar sig till olika sorters köpare?? Det finns ju en anledning till varför det finns olika modeller till olika priser. På samma sätt som att en airbrush från Biltema inte kan mäta sig med en airbrush från Iwata… sen att man inte blir en professionell konstnär bara för att man använder bra material är en annan femma. Men ska vi diskutera kvalitet och funktion så är det faktiskt så att det finns bättre och sämre prylar i den här världen.

Urhasten
0

#9 Det är ett marknads- och försäljningstrick de har för att sälja bättre. En person som anser sig behöva en bra ritplatta vänder sig såklart till en ritplatta som _verkar_ vara för proffs, men sen att dem är _inriktade_ till proffs - är en annan femma. 

Angående priser på sina varor beror inte på att ett proffs vill betala mer (eller jo, kanske delvis). Det handlar om varans material, antal efterfråga och i utbudet, varans funktioner och prestandan. 

Visst finns det också lättare produkter som kan anses vara _rekommenderade_ för nybörjare, men då beror det ofta på att det inte finns lika många funktioner. Därav blir priset lägre. Om en "professionell" konstnär känner för en ritplatta med färre funktioner och kommer därmed ned i priset så går inte den konstnären ned till nybörjarnivå. Förmodligen kommer den konstnären kunna prestera lika bra. Och tvärt om.

m0chicakez
1

#6 Varit ute och testat? Typ i butiker, eller hur menar du? *är smått efterbliven* :D

Ja, har kollat på priserna på olika sidor osv. och då lutar det mer till bamboon eftersom den kostar 1 349 kr, medan Intuos4 och 5 kostar mellan 2-3 000 kr [Vill inte göra honom helt pank ;_; ]

#7 Jag använder den ju mest för hobby och -som jag nämnde tidigare- för att kunna kanalisera mina känslor och liksom finna frid. 

Det är bara när jag tecknar med högsta volym i hörlurarna som jag kommer in i flow. 

Funderade även på om jag väljer bamboo att jag bara skulle ta Wacom Bamboo Pen&Touch istället för Wacom Bamboo Fun[Pen&Touch] eftersom det i princip är samma sak, bara det att Fun är silver och man får med några program. 

Hade ju den äldre generationen, men använde knappt programmen…

Tycker dessutom att den svarta Pen&Touch är snyggare(Svart/limegrönt = favoritfärgerna^^)

LinDajSon
0

Jamen du, då kan du ju försöka övertala några grafiker i spelindustrin, reklamindustrin och så vidare att byta till Wacom Bamboo nästa gång de köper en platta, och så ser vi vad du får för svar. Be gärna om motivering också. :)

Det finns flera anledningar till varför det skiljer sig åt mellan brädorna, något du själv var inne på, samtidigt som du listar upp några av dessa - bland annat FUNKTIONER OCH PRESTANDA -så påstår du alltså ändå att det mest bara är marknadsföringen som skiljer dem åt? Det kan omöjligtvis vara så att den ena är designad och har funktioner som en professionell användare har större behov av än en glad hobbyist, hemmabrukare? Du märker att det brister lite i resonemanget där hoppas jag.

Jag anser inte att någon nybörjare ska skaffa sig en Bamboo bara för att det är "för nybörjare", tvärtom anser jag att alla som känner att de vill ha en bräda att Växa Med bör skaffa en lite mer avancerad modell direkt. Lite som med kameror, visst kan man skaffa en hygglig liten kompaktkamera för en tusing, men vill man bli fotograf och har lite högre ambitioner så varför inte skaffa en systemkamera på en gång?

Om man däremot tycker att det kvittar, man vill leka lite med eller tycker att det är bekvämare med platta än mus, så varför inte lägga sig lite billigare och skaffa en Bamboo.

TS: Jag tycker att du ska kolla runt lite med folk som använder ritplattor, kolla upp de som arbetar på det sätt du vill arbeta med din platta och hör vad de har att säga om de olika modellerna. :)

Urhasten
0

Jag påstår att det är marknadsföring, javisst. De gör allt för att sälja det dyrare, vanligare för att det är det som butiksbiträdets chef har råd i mängder att köpa in. Kommer någon till en butik och frågar efter en ritplatta som kommer ta personen någon vart kommer de förmodligen lägga fram, oavsett anledning, något av det som efterfrågas mest, anses vara vanligast och som majoriteten är nöjdast med. Butiksbiträdet kommer diskutera fram varför det är en bra vara och förmodligen kommer personen köpa det. Det handlar om marknadsföring och försäljning med andra ord. 

Vad som sätter pris på plattorna är sedan en annan sak - butikerna är bara en återförsäljare. Och vad som sätter priserna är prestanda och funktioner bland annat. En professionell konstnär kommer förmodligen punga en budget för en ritplatta som håller dennes krav. Men det bryr sig inte butiken om, för de är bara återförsäljare av en vara.

m0chicakez
1

#12 Gud, trodde först att ditt inlägg var svar på mitt ovanför..

De flesta jag känner använder antingen bamboo eller intuos. Jag har frågat på andra forum, privat osv. 

De flesta av mina vänner just nu använder antingen Bamboo Fun[Pen&Touch] eller intous5

De flesta använder -eller har använt- wacom bamboo fun och tycker att den funkar bra, speciellt med alla program man får med.

Så ja, jag vet inte. Får nog bli en ny Bamboo antar jag :D

Sen kan jag ju förmodligen använda min mammas intous lite då och då om jag frågar snällt x3

LinDajSon
0

#14 Haha nejdå det var bara slutet som var till dig… 😉 Lycka till med plattjakten.

m0chicakez
0

#15 Haha, förstod det sen :3

Tack!