Nu är jag så trött på det här!
Nu håller min ritplatta på att dampa sönder!
Först laggade den sig i rörelserna och var helt efter, satte i installeringsskivan och startade om det då och det funkade.
Sedan slutade den tappa tryckkänsligheten, gjorde samma sak med skivan och det har funkat. Ett tag. Sen har det också fungerat när jag bara startat om datorn tills det efter några dagar/timmar eller något slutat igen.
Nu har knapparna på pennan blivit helt konstiga, när jag håller in någon utav dem stannar musen, så att jag inte kan röra pennan när den är intryckt. Provade att installera programmet igen och starta om datorn, men det fungerar inte.
Nu är jag så himla trött på det här, ska jag lämna tillbaka plattan eller finns det något sätt att rätta till det här?
om det är plattan och om den är så ny, skulle jag lämna tillbaka den och ta hem en ny
Okej, jo jag får nog göra det :/
Jag menar om det är så att det är ett produktions fel och du lyckas 'repa' den nog länge för att garantin ska gå ur så är det ju ledsamt :c så bättre med en ny fräsch
Ja, men det är väl inte bara just min som dampar, eller är det flera som råkar ut för samma problem? Startade just om min men trycket funkade iaf inte, det verkar bara bli värre…
Vad är det för märke?
Om du är orolig att det kan vara hela märket så kan du ju googla och se om andra har problemet ( kolla datum och skriv hela produktens namn annars kanske du hittar nåt uråldrigt som inte stämmer in )
En Wacom Bamboo Fun Pen & Touch.
Det ska jag göra sen… Anyways, funderar på att byta in den mot en utan touch, använder den ju så sällan så :/
Om det är som jag förstår, ser jag nog felet ligga i datorn. Är plattan ny? Om den är ny kan jag nog inte se hur den ska vara jävlig. Om det nu är felproduktion rekommenderar jag dig att lämna in/byta.
Jag har en som din och min fungerar klockrent. Den har varit lite mystisk ibland, men då är det datorn som har hindrat plattan från att synka ihop med datorn som den ska. Har datorn inte vårdats, kommer inte plattan fungera.
- Datorn måste vara uppdaterad och inte överhettad.
- Helst ska plattan kopplas in innan datorn sättes på.
- Vänta med att använda plattan tills den vita blinkande lampan lyser vitt.
Om det är musen som hoppar och far i skärmen kan det vara så att du har på touch-funktionen. Det förklarar saken i så fall (hänt mig innan jag fattade det). Då är det bara att stänga av den i ritplattans inställningar som du hittar I Datorn/start.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
För att mitt jobb med ritplattan ska kännas smidigt har jag uteslutit alla "avancerade" funktioner haha!
På pennans sudd har jag sudd funktion. Knappen på pennas sida upptill har högerklick. Knappen på pennans sida nedtill har funktion "greppa tag/handen" så jag kan flytta omkring på bilden jag jobbar med (otroligt härligt när jag jobbar inzoomat).
Knapparna på plattan använder jag näst in till aldrig. Jag tror inte ens jag har rört deras inställningar och vad de ska vara inställt på. Däremot har jag touch on/off på översta plattans knapp för att lätt kunna stänga av och på den.
När man känner kontroll över detta kommer du känna dig mycket bättre tills mods! 😃
Angående knapparna, nu minns jag inte exakt hur Bamboon ser ut men på en Intuos sitter de väldigt bra till. ;) Knapparna på plattan är jättesmidiga när man väl vant sig vid att använda dem. Jag har ställt in mina på customfunktioner såsom pipett (alt), backa (ctrl + z), växla mellan förgrundsfärg och bakgrundsfärg (x)… det gör att jag kan sitta med plattan i knät och slipper använda tangentbordet, eller peta på det verktyg jag vill ha. Lägger man alla funktioner man BRUKAR använda på knapparna så snabbar man upp arbetsflödet. :)
På den här ritplattan kan man inte sitta med den i knät. Den har ingen lutningskänslighet så att säga. Jag har kortkommandon på tangentbordet med, glömde jag att säga. Mycket smidigare än att behöva avbryta arbetet på bilden för att byta verktyg/dylikt.
Lutningskänslighet?
#11 Ja, den här ritplattan känner inte av hur du lutar pennan. Har du inte ritplattan vågrätt blir det ofta fel när man tecknar med den. Speciellt om hjärnan har svårt att vänja in hur man håller pennan lodrätt till en plan som inte är i parallell med marken/bordet/knäet.
Ahh… låter skumt, får testa en såndär igen nästa gång jag åker in till stan.