Sjukling här...
Eftersom jag är sjuk i hopplös förkylning verkar jag inte vara kapabel att teckna digitalt. Det går dock inte att hålla sig undan helt och detta blev nattsysslan.
Jag har inte tecknat seriöst med blyertspennor sedan 2010. Jag känner mig stolt.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Hur gör du för att inte råka smeta ut blyertsen med handen när du tecknar?
#3 Jag råkade ut för detta… Haha! Däremot märkte jag det relativt fort, kunde sudda det och sedan placerade jag skitpapper under handen (för att det är närmast när man är förkyld).
Jag tror dock inte det är att föredra om man inte är försiktig och inte ska teckna i flera timmar då toapapper suger åt sig fukt (svett från greppet om pennan, etc) och då blir det i alla fall utsmetat. Bästa är nog att ha ett vanligt papper som är för teckning/skiss.
Använd en glasskiva eller overheadplast (eeeeller något liknande) för att slippa smet. Och spraya med fixativ. För att fota teckningar, undvik blixt, ta bilden ute i dagsljus men inte direkt sol. Justera slutartid och vitbalans om det behövs. Undvik högs isotal. :)
#5 Plastfickor kanske fungerar också i så fall? :)
Mycket bra tips. Jag ska försöka med detta. Dessa bilder fotograferades i dagsljus, men kändes inte som det var tillräckligt. Däremot har jag inte testat att justera med ISO. Jag får börja öva.
Sedan har jag en Nikon D40 som börjar klicka/knarra numera. Den varnar mig att observera att kamerahuset och objektivet inte sitter helt tätt ihop. Det vore riktigt illa om systemkameran ska sluta fungera helt. Hittills fungerar det om jag vrider om objektivet närmare huset, men det blir värre efter varje gång känns det som :(
Okej. :-)
#7 Niklas, du som är en höjdare på foto. Vet du vad det kan vara för fel på min Nikon D40? Det som sagt knarrar/klickar/borrar till och den säger att jag ska observera att objektiver inte sitter i kamerahuset. Är det något fel på "säkringen" som kopplar samman dessa två eller är det slitage eller objektivet som spökar tro?
Kameran har samlat på sig ett antal krockar och sådant, men kunde inte tänka mig att den skulle få sån åkomma. Det går inte fotografera med den när den är i det tillståndet heller.
Har du provat att ta bort objektivet och se att det inte verkar skadat?
Otroligt vacker bild! :D
Väldigt snygg bild..! Men samtidigt hemsk… Den visar väldigt tydligt på något otroligt vanligt inom hästsport som många blundar för: kuvade viljor och nedtryckta själar…
Men återigen: Väldigt vacker teckning!