Digital konst iFokus

Digital konst

Etikettkonst-fantasy
Läst 866 ggr
Zolah
5

Zolah - Alv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har mått lite dåligt osv, och haft en del vänner som ställt upp så jag har gjort en 'tack bild' med mitt alter ego :)

testade samtidigt livestream servicen ' picarto ' som jag tycker mycket om, inga limits om hur naket något får vara och lätt att förstå programmet. aldrig haft en sådan bra stream förr

Zolah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På ett annat forum så frågade dom hur jag gjorde - så tänkte klippa/klistra lite hur jag gjort stegen

( paint tool SAI )

Notera: varje steg är ett eget lager i programmet

1 - första skissen gör jag i nån färg som jag sedan lätt kan dra ner med opacity, svart är ofta en dålig ide då det är svårt att 'se'.

2 - sedan gör jag ett nytt lager och tecknar lineart tills jag känner mig nöjd.

3 - Nu färglägger med platta färger, ingen skugga eller så.

4 - Här går jag in på inställningen multiply och ändrar opacity, lägger svart där det ska vara skugga och sedan reglerar jag styrkan med opacityn. samt blur där jag vill ha mjukare skuggor.

5 - för dom ljusare partierna 'högdagar' så använde jag vit färg och inställningen 'overlay' + opacity igen. ( gillar opacity ). viktigt att kolla var ljuset ska komma ifrån annars krockar skugga och ljus och det blir skumt.

7 - För att bilden inte ska bli alldeles platt har jag skapat ett färglager, orange och lila. spelar ingen roll vilken färg man tar, går att leka lite. använder overlay och har 20% opacity, då blir det lite mer subtilt.

Urhasten
0

Åhå, intressant läsning! Och bilden är grym haha! :D

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️