Första beställningen!
Har nu fått min första beställning på målningar, men har noll koll på vad man tar i pris…vad är rimligt? finns det någon prislista att gå efter? :P
Hjälp mottages väldigt gärna!
(visste inte vilken grupp detta skulle ligga i)
Vad roligt, grattis! :)
Jag förstår att det är svårt, tro mig, jag ändrar mina priser hit och dit men nu har jag äntligen fått landa i priser som jag känner gör mig rättvist.
Några punkter som jag kan tipsa dig om:
- Vilka meriter besitter du?
- Tecknarmässigt, hur lärd är du (hur många år erfarenhet, hur väl kan du programmet, IT-tekniken, etc)?
- Hur mycket tid och arbete lägger du ned? Jobbar du på beställningen på heltid då eller inte?
- Tänk dig ett pris. Skulle du tycka det är löjligt lågt eller obegripligt högt?
- Titta på andras priser och vad de gör för att få inspiration.
- Ta inte för lågt, men ta heller inte för högt. Är detta något du vill fortsätta med rekommenderar jag dig att börja lågt och arbeta dig uppåt. Du ska i så fall ha kunder som reagerar både "Det är dyrt", "Jag måste kolla om jag har pengar" och "Jag beställer direkt". Prisfrågan ska upplevas, för dig som konstnär, neutral - annars är det något som inte stämmer.
Jag tror det var allt vad jag kommer på just nu!
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Åh tack! väldigt inspirerande svar…har dock fortfarande lite svårt att avgöra hur mycket jag skulle kunna ta..
Jag har ingen direkt utbildning eller merit, är helt självlärd men har målat så länge jag kan minnas, men ritplattan har jag ju då bara använt några få gånger, men känner att jag utvecklats ganska fort.
Hittills har jag lagt ner allt från 5-13 timmar på en bild, men då kanske jag bara är otroligt pedantisk (?), har ju lite prestationsångest så kollar gärna igenom allt några gånger extra ^^
Kollade in på dina sida och tycker att du verkar ta ganska låga priser? men det kanske ser ut så? jag menar, du är ju riktigt duktig!
Vill du hjälpa mig lite att avgöra så slänger jag gärna upp en bild jag målade för en tid sen på min gamla medryttarhäst. Kanske inte är så mycket till hjälp?
Sinne för hästens anatomi lider du inte brist på. Jag tycker att du ska försöka svara på punkterna för dig där hemma och se vad du kommer fram till. Vad kommer du fram till?
Ang. mina priser så känner jag att de passar mig och min målgrupp. Många av min målgrupp är yngre och studerande. Jag vill ge dem en chans att kunna beställa. För mig handlar det givetvis om att vara framgångsrik och sådant, men för mig är en beställning också ett utvecklingssätt. Sedan är jag numera igenkänd bland annat på Dayviews.com i hästkretsarna, men långt ifrån en "ikon". Människor känner inte igen mig och så länge de inte gör det har jag inget stort rykte som får folk att Googla upp mig (även om jag märkt att jag på senare dar kommer upp som förslag på Google när jag hinner fylla i "Art of Lov…" haha!). Så länge jag är okänd lockar ett lägre pris mer än ett dyrare. Helt klart! :)
Och tack förresten!
Om du hittills inte har några meriter eller liknande som Du anser är nämnvärda ger det dig ännu en anledning till att hålla priset lågt - dock ALDRIG nedvärderande lågt. Du ska känna dig tillfredsställd med priset, att det är både motiverande och självförverkligande.