Jättekul att se. Jag antar att du målar utifrån foton. Händer det att du gör förbättringar i målningen jämfört med fotot eller håller du dig strikt till förlagan?
#6 Precis, jag har en referensbild här. Jag håller mig så långt så att fotot på hästen ska efterliknas anatomiskt så nära lika det bara går. Sedan ska personlighetsdrag framhävas och ibland är det jättesvårt att framhäva dem genom eget tänk och då blir det lätt att jag håller mig strikt till referensen. Typ som med den här bilden: Har aldrig tecknat ur det här perspektivet innan, etc.
Gäller det beställningar på huvuden är jag mer van och rutinerad med min teknik eftersom fokuset ligger på det jag är mest insatt i själv = hår och ögon. Då framhäver jag referensbildens personlighetsdrag mycket på egen hand genom att jag bara gör en tolkning av referensen och så vet jag i regel hur jag kan få det att se bra ut även i min bild!
Lite luddigt svar, men jag har skrivit extremt långa och många genomgångar i PS hur man kan göra penslar, ändra penselinställningar, osv, så nu är jag dödstrött i huvudet X)
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Jag förstår. Tack!
Hur blir det då när du målar egna motiv? Blir det jättekonstiga färger?
Nej, det blir det inte. Jag är räd/grön färgblind, så det är när jag jobbar med de och deras nyanser som färgerna helt enkelt blurrar ihop och till slut ser jag inte skillnad på något utav det. Ska jag göra bruna hästar är det svårt, men sedan har jag snart 8 års träning på att memorera hur färger ser ut och även om jag inte kan vara helt självständig trots så många år så går utvecklingen helt klart framåt! :)
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Okej.