Vad skulle ni göra om...
… Det vore så att ett stort och framgångsrikt företag i Sverige tog med er för att visa sitt intresse av att börja inköp av beställningar av er?
Hur skulle ni reagera?
Om ni redan tar mot beställningar, hur skulle er syn förändras?
Om ni inte tog mot beställningar, hur skulle ni börja tänka?
Hur skulle ni tänka kring ekonomi, priser, etc?
Det skulle vara intressant att veta!
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Jag skulle antagligen höja priset något på mina grejor, men samtidigt så skulle det vara roligt & spännande att få utvecklas på det sättet🙂
Jag skulle antagligen lägga planer om högskola på hyllan & leva på mina bilder istället❤️
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#2 Jag skulle höja, delvis för att jag inte skulle ta emot "så mycket annat", då jag kör med kösystem.
Sedan om jag ska lägga undan studerandet så får dem ju beställa en del, då jag lägger ner mycket tid på varje bild🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag skulle se till att jag får korrekt betalt. Det är lätt för folk att bli smickrade och glömma bort att de binder upp sig med ett ansvar, och att det troligen kommer att ta mycket tid när det handlar om fortlöpande projekt. Man ska se till att inte slita rumpan av sig för "äran" för äran ligger sällan i någon annans ögon än ens egna. :P
Det beror helt på vad det är för jobb det gäller såklart, men det ska vara en normal timpenning i alla fall. :P FRAMFÖR ALLT om det är ett "stort och framgångsrikt företag", då ska de veta att betala för sig. ;)
Och så ska man tänka på att om man inte får en anställning, projektanställning eller annat, så måste man kunna fakturera vilket innebär att man får starta eget, bli godkänd för f-skatt, och då går över hälften bort av det man tjänar… Så det gäller att kunna ta betalt. :)
Beroende på hur de ska använda bilderna kan man ta betalt på olika sätt. Ska de till exempel sälja dem vidare är det rimligt att få provision på det, utöver priset för att få använda dem.
Tänk dig att du säljer ett djurporträtt i ett exemplar till en privatperson i syfte att den ska hänga på väggen jämfört med att ett bokförlag köper en målning (som tagit lika lång tid att göra och samma materialåtgång) för att använda på omslaget till sista Harry Potterboken… budgeten ser troligtvis väldigt annorlunda ut och så fort det handlar om rättigheter (att köpa en enkel tavla är inte att köpa rättigheterna att reproducera eller tjäna pengar på den) så blir det en helt annan femma… :)
#9: Så egentligen är det inte vem som köper som avgör, utan hur den ska användas?
I princip ja, även om det inte är FULLT så enkelt; det handlar också om VAD man säljer, vem man är, vad man kan, vad man gjort tidigare, vad man förväntar sig att samarbetet ska leda till, vilken budget de har, hur mycket konkurrerande arbete man har på lut, och säkerligen många andra faktorer. Men om man ska se till frågan som ställdes i första inlägget så är det det svaret som troligtvis är mest relevant eftersom jag antar att ett "stort framgångsrikt företag" inte köper in något fortlöpande bara för att hänga inne på toaletten. ;P
Så, hur skulle en oerfaren kunna gå tillväga för att det ska bli så rätt för sig som möjligt tycker du LinDajSon? Det vore otroligt kul att få veta! Just nu känns det som att jättemånga tar för lite betalt för sig för att de inte har kunskapen/erfarenheten/insikten eller bara är för självkritiska. Har du några tips? :)
Det är en väldigt luddig sak att diskutera utan mer specifika detaljer, jag kan inte ge så många råd angående något när jag inte vet vad det gäller vare sig det handlar om den eller de som blivit kontaktade av ett stort framgångsrikt företag, eller de många som tar jättelite betalt för sig. :)
Folk underskattar sig själva - men även tvärtom, det är i alla fall min erfarenhet. Det bästa är säkert att ha en branschorganisation i ryggen, använda deras rekommendationer eller åtminstone ta hjälp av någon i samma bransch. Vara beredd på att förhandla, vara beredd på att få kritik, vara beredd på att kompromissa men även att sätta ner foten.
#13 Jo, men jag tycker du är bra på att diskutera ämnet ändå. Det är ju så intressant så jag är öppen att höra vad som helst. Det som är intressant är att se hur man som privatperson förändrar sitt tankemönster för att det är ett stort och framgångsrikt företag som hör av sig och inte en "vanlig" människa.