Hur sketchar/skissar ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är ganska nyfiken på hur ni sketchar/skissar. För om vi säger så här; det finns miljontals vis att göra det på.
Brukar ni skissa upp på papper först och skanna in i datorn? Eller skissar ni direkt i datorn, steg för steg?
Jag skannar inte in skisser/sketcher in i datorn, utan gör direkt i programmet.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Jag är intresserad av att göra digital konst men vilket program bör jag använda? Eller vilka finns det? Gratis eller kostar? 🙂
#1 Nej, men, så roligt! :)
För att börja med digital konst upplevde inte jag att jag behövde några speciella program för att börja. Det du kan behöva är att hitta en passande ritplatta eller, som jag precis fått upp ögonen för, en iPad. Och sedan ett tecknar program/app.
När jag började med att teckna digitalt började jag med en ritplatta Wacom Bamboo Fun Pen och Adobe Photoshop CS2. Vilket gick utmärkt!
#2 Jag har en Bamboo-platta men utan penna så måste försöka hitta och på skoldatorn som har jag så finns Photoshop CS6 så det borde då funka! Har länge varit intresserad men inte vågat testa då jag är lite rädd att det ska se för fruktansvärt ut men klart träning ger färdighet 😃
#3 Jag lovar dig, det första ser inte bra ut. Allt handlar om att vänja sig och bygga upp rutin för sin sak. Precis som allt kräver!
Vet du vad? Jag är väldigt taggad på att hjälpa dig! Jag har snart 7 års erfarenhet och det fick jag inte gratis. Posta gärna ditt första verk så ska jag ge dig all hjälp jag kan.
Var inte rädd att det ser "fruktansvärt" ut, det gör det alltid och det kan bara bli bättre utifrån det. Det gäller både din skicklighet och enstaka bilder. Jag personligen gillar inte att teckna helt öppet eftersom jag tycker det ser hemskt ut innan jag börjar få den att se ut som jag vill (se första bilderna i min slideshow http://digitalkonst.ifokus.se/discussions/52ab494cce12c47ab4001f0c-the-making-of-tyrande?participating-1 ) men resultatet blev jag till slut nöjd med, så det är bara att ligga i :)
Känn dig fri att ställa frågor och be om åsikter och tips här så hjälper vi gärna till. När det kommer till gratisprogram är jag inte särskilt insatt. Kör själv i Photoshop men det finns flera gratisprogram om du söker runt på google. GIMP och MyPaint vet jag är populära, men du kan behöva leka runt lite för att hitta ett som du gillar. Alternativt så kan du testa gratisversionen av Photoshop i 30(?) dagar
#4 Vad roligt att du vill hjälpa mig! Jag ska prata med min skola då de har köpt in nya ritplattor så jag kanske kan få en penna från de gamla och se om den funkar till min platta! Uppskattar din hjälp! Ska absolut skicka mitt första för hjälp 😃
#5 Tycker verkligen om din bild! Förstår vad du menar med att teckna öppet men det är ju en väg för att få resultatet och tycker verkligen om ditt resultat!
Ska kolla runt lite på google och kolla in GIMP och MyPaint och ska absolut fråga frågor för jag har bara tidigare tecknat på papper och det är ju ganska annorlunda hehe så kommer nog bli massa frågor!
#7 Ja, går på Ljud och bildskolan så vi har en del saker 😃 Jag skulle prata med en lärare som är mammaledig och det kändes bara allmänt krångligt så ska nog önska mig i julklapp istället! Blir ganska jobbigt att använda fingret som en penna XD
#9 Hahah ja! 😂 Förresten så kollade jag in din blogg, du är jätte duktig! Blir väldigt sugen på att börja nu 😃
#11 Jag såg en Ctrl + Paint, ska kolla upp personen så jag kan samla ihop lite innan jag börjar även kolla lite mer på din blogg 😃
#12 Det berör massor! Matt Kohr (som driver Ctrl+Paint) är… Obeskrivligt bra! På fler än ett sätt dessutom. Jag tror han kommer ge dig massor av inspiration och motivation.
Det bästa är att komma över så mycket information som du bara kan så att du själv kan plocka och vraka i det bäst du vill. För din egen utvecklingsskull! :)
#13 Ja, absolut! Blir mitt nya läsa-på-projekt 😃