Inspiration & tips

Program - Blender

2014-04-27 12:43 #0 av: Zolah

Här kommer det en kort recension om Blender, nack- och fördelar, pris, och lite exempel bilder skapta i programmet.

Vad är det? - 3D program

Gratis - Ja, du kan ladda ner det HÄR

Fördelar - bra comunity, lätt att lära sig då man lätt hittar tutorials online - både video och bilder, tillgänglig för alla. Man kan animera, skulptera, eller göra lättare spel. Det är otroligt bra för att vara gratis, så om du är intresserad av att testa 3d animering så är detta ett bra program för dig.

Nackdelar - Det är lite komplicerat om man vill få samma resultat som på mer kostsamma program, det är väldigt många snabbknappar som man kan råka trycka in samt att det är ibland omöjligt att backtracka om man råkat göra fel någonstans- därför bör du komma ihåg att SPARA ofta och helst olika filer. 

Har ni egna erfarenheter av programmet? ni är välkomna att dela med er av både alster och erfarenheter i artikeln:)


Artikel skriven av Zolah

Skapad av: Zolah




Anmäl
2014-04-27 21:43 #1 av: luckydragonriderkin

hmmm interessant! ska se om jag kanske laddar ner det imorrn!

Anmäl
2014-04-27 23:43 #2 av: Zolah

#1

gör det :D man kan göra mycket kul om man vill :)

Anmäl
2014-04-29 14:38 #3 av: [MikeW]

Gör en om cinema 4D också! :3 Väldigt bra program :) tycker det är mycket lättare än blender

www.kairuo.deviantart.com Spöke  Sajtvärd för Teckning Ifokus
           Check out my art ^ :D              Medarbetare för Digital Konst

Anmäl
2014-04-29 14:54 #4 av: Zolah

#3

har aldrig provat, du kan inte testa skriva en artikel? alla är välkomna att göra sådana :3

Anmäl
2015-04-24 08:18 #5 av: iMacKalle

Blender spar automatiskt allt du gör utan att du behöver tänka på det.  Det kan du förinställa om du går in på File-Preferences-File. Se  B i skärmdumpen.

Även om Blender kraschar när du arbetar på ett projekt så kan du hämta tillbaks det, antingen genom Recover Last Session eller Recover Auto Save. Se C i skärmdumpen.

Det som är viktigt för att slippa att förlora texturer om man har många av dem när man renderar är att  under File- External Data bocka i Automatically Pack into .blend. Se A i skärmdumpen, för det är ju synd att rendera en halv dag och se att vissa texturer saknas.


Anmäl
2015-04-24 08:26 #6 av: iMacKalle

Ett lagom svårt och trevligt objekt  är att göra en cykel.

Här några bilder på kedjan.

På den gröna cykelramen  har jag använt 7 lager Car Paint. Tittar ni noga ,så ser ni djupet genom sista lagret som är klarlack.


Anmäl
2015-04-24 08:44 #7 av: iMacKalle

Jag glömde en bild.


Anmäl
2015-05-01 02:09 #8 av: badmatta

#6 Jäklar vilken snygg cykel iMacKalle. Vart är alla kommentarer tros? Jag har inte börjat med 3d-modellering än, men tankade Blender från Steam i veckan och blir bara mer och mer sugen. Hur lång tid på ett ungefär tog cykeln? 

Anmäl
2015-05-12 10:10 #9 av: pellepiano

Snygg cykel. Jag har också varit intresserad av Blender, speciellt sen nya renderaren introducerades, men blivit för förvirrad  frustrerad av interfacet. Tappade bort mig på en gång =)

Anmäl
2015-05-26 23:54 #10 av: [HelwardMann]

Jag har använt Blender sedan början av förra året, och jag har funnit min hobby. Jag är egentligen fotograf i botten, men det här är nog till och med roligare, eftersom jag skapar något eget snarare än att avbilda något som redan finns.

Jag vill komma med två tips här.
Först och främst Andrew Price. Hans videos på Youtube är utförliga, och han förklarar väl vad han gör. Han jobbar i Cycles, men det mesta av det han visar, kan också "översättas" till Blender Render, om man bara gör om materialen.
Tips nummer två är Manipulate texture coordinates like a boss, som är en föreläsning av en kille som heter Bartek Skorupa. Han ger tips och tricks för hur man fixar och trixar med texturkoordinater i Cycles.

Anmäl
2016-04-26 15:33 #11 av: iMacKalle

Ursäkta att det dröjt nästan ett helt år innan jag av en tillfällighet gick in på detta forum igen.

Som nybörjare bör man undvika Andrew Price tutorials dom är för acvancerade för  nybörjare. Det finns flera hundra andra tutorials på YouTube som lär dig allt du vill lära.

Däremot skall ni direkt börja använda Cycle renderaren annars hamnar ni där i alla fall fortare än ni tror.


Anmäl
2016-04-26 15:35 #12 av: iMacKalle

Här ett Blenderprojekt vars tutorial är hämtad från YouTube

https://player.vimeo.com/video/103626066


Anmäl
2016-04-26 15:37 #13 av: iMacKalle

Här är Balder gjord i Blender Cycle och med HDR light


Anmäl
2016-04-26 15:40 #14 av: iMacKalle

Balders bror Baltzar 


Anmäl
2016-04-26 15:42 #15 av: iMacKalle

Mercedes SSK 1928


Anmäl
2016-04-26 15:51 #16 av: iMacKalle

Sprängskiss på ett huvud.


Anmäl
2016-04-26 15:53 #17 av: iMacKalle

Viagra, blev min räddning.


Anmäl
2016-04-26 16:01 #18 av: iMacKalle

Cartoon Gunnar.

Ett projekt alla borde börja med.

1 Huvudet en Cylinder

2. Hatten kopia av huvudet

3. Ögonen görs av en uv-sfär . Ögonens comiska form görs med en Lattice som deformerar ögat till den form man önskar, sedan riggar man ögonen med varsin Empty som rör ögonen i den riktning du vill.


Anmäl
2016-04-26 16:09 #19 av: iMacKalle

Att göra vatten som ser ut som riktigt rinnande vatten går också bra i Blender.


Anmäl
2016-04-26 16:11 #20 av: iMacKalle

Ursäkta jag fick inte med länken i förra inlägget

https://player.vimeo.com/video/107663187


Anmäl
2016-04-26 16:13 #21 av: iMacKalle

Även vattenytor på havet.

https://player.vimeo.com/video/35827697


Anmäl
2016-04-26 16:30 #22 av: iMacKalle

En sak som få tror är möjligt är få vattenyta på en stillbild att börja röra på sig som om man såg den ute i naturen i Blender

Först letar man reda på bilder som man gillar med en insjö eller vattendrag, som exempelvis någon av dessa exempel.

Bild 1 Vattenytor.

Bild 2 lägger in ett plan (blivande animeradVattenyta)

Bild 3. Lägger in färger vattenmaterial och bumpmappar bilden. Som ni ser så har jag också lagt in en "Alien" vars vattenringar följer Alienbollen runt vattenytan.

https://player.vimeo.com/video/93743983


Anmäl
2016-04-26 16:35 #23 av: iMacKalle

Det gick inte att lägga in en kommentar i förra inlägget under Videolänken, så här kommer den.

När projektet är färdigredigerat så renderar man ut projektet.

Om ni tittar noga på bilderna och sedan på färdiga animeringen så ser ni att det är samma strand, buskar och träd som i stillbilderna.


Anmäl
2016-04-26 23:17 #24 av: iMacKalle

Tips till Admin.

Om ni ser ett projekt gjort i Blender som ser ut att vara stulen, gör då det man gör i Blendertävlingar där man måste visa en wireframebild på projektet. Den som visar stulna  alster har ingen wireframe.

Bild 1. Bild på projektet.

Bild 2. Bild på Wireframe.


Anmäl
2016-05-20 17:42 #25 av: Wellcraft

Min sambo använder blender. Har själv försökt lära mig men jag är för trög Storgråter

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2017-09-20 08:46 #26 av: BlenderKalle

Att göra objekt från egna fantasier utan förlagor och leka med lampor med olika styrkor och gärna en HDRI bild som bakgrund  i World-Background-Environment image kan ge häftiga slutresultat.

Här en skärmdump på arbetsbordet i Blender när jag gör en pistol på frihand. Metallfärgen är aluminium.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.