Annons:
Etikettdigital-konst-ifokus
Läst 1781 ggr
peterde
12/16/16, 7:22 PM

Sälja digital konst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har målat en hel del digitalt men aldrig förstått hur man säljer sitt digitala verk. Gäller det endast utprintade versioner eller en jpeg/psd/bmp/nåt fil? Ska man sen slänga sin egna fil (för att man sålt den). Känns som jag är uppväxt lite på gränsen för att inte fatta :) slängt in ett exempel här. (Målad med mus, innan jag skaffade ritplatta)

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Annons:
[rumelle]
12/16/16, 7:35 PM
#1

De flesta som säljer sin digitala konst tror jag brukar sälja prints. Antingen så printar man vart efter och säljer, eller så kan man göra det lite mer exklusivt genom att bara göra ett visst antal prints och sen numrera dem så vet köparen hur många som finns och vilken de har fått.

peterde
12/16/16, 8:59 PM
#2

Ok :) ja det låter ju rimligast. Gjorde en gång i tiden en speedpaint (litet klipp) och la den + den digitala teckningen på en skiva och gav den till en viss person. Jag begärde inget men fick 500 kr. Har fortfarande speedpaintingen och teckningen liggandes på en hårddisk någonstans. Kändes dumt att radera men är kanske nåt man borde ha gjort? Var nog minst 10 år sen. Sen dess har jag inte fattat :)

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

[rumelle]
12/16/16, 10:01 PM
#3

#2 Jag skulle ju inte ha raderat filen. Hade velat kunna gå tillbaka och titta på bilden själv. Däremot hade jag kunnat ge ett löfte om att inte ge den vidare till någon annan om personen som köper vill vara ensam om att ha den. Men det är ju upp till dig själv vad du känner dig bekväm med. Det är din konst och du som sätter reglerna. 🙂

rumpenstiltzkin
1/6/17, 2:04 AM
#4

Jag brukar sälja digital konst för privatpersoner, och det är vanligast (för min del) att jag  säljer just bara en digital fil (jpg, png etc) och jag raderar inte filen efteråt. 

Det är fortf. något jag skapat och som jag äger rättigheter till, men jag säljer den aldrig vidare. Däremot kan jag använda bilderna på min blogg/hemsida/portfolio.

Upp till toppen
Annons: