Annons:
Etikettövrigt
Läst 848 ggr
Urhasten
2016-11-15 20:08

Ont i kroppen av att måla

Hej på er alla! Det känns jättetrist att ha lämnat hela sajten ensam, säger att jag kommer tillbaka - det håller i knappt en sekund och sedan är jag frånvarande igen. Det är lite upp- och ned i livet helt enkelt. 

Jag drev företag med mitt tecknande i centrum och jag ska absolut inte säga att det är på grund av att jag "arbetade med en hobby" som jag har tappat ALL inspiration och motivation, men jag känner ingen glädje i att teckna längre. Det är fruktansvärt, för jag har ALLTID tecknat - ALLTID. Arg? Måla. Glad? Måla. Inspirerad? Måla. Rastlös? Måla!

Allt som har med tecknandet är dött. Jag har aldrig haft en sådan svacka när det kommer till tecknandet. Nu har jag i stället den första och det är grovt. Det gör ont när jag ska sätta mig. Bara efter några minuter svider och bränner det i hela nacken, det går knappt ta på kotorna, trots anpassat bord och komfortabel datorstol. Smärtan strålar givetvis ut i varje axel, arm, rygg, ländrygg, bäcken, höfter, ben, knäleder, hälarna - ja, hela kroppen. Jag kan inte koncentrera mig efter det här slår slint i huvudet då smärtan är för koncentrerad. Jag kan bli så förbannad att jag bara lägger ned. Målar och tecknar inte bra ifrån mig då heller. Känner inte att jag utvecklas. 

Det går heller inte bara att teckna korta stunder, för jag ser tydligen inget resultat värt att låta duga. Måste uppenbarligen teckna tills det enligt mig ser bra ut och det tycker jag förstås att det aaaaaaldrig gör numera. 

Allt är helt enkelt bara sorgligt, trist, deprimerande. 

På senare dagar har jag känt ett visst sug, förvånansvärt. Jag har känt att "Oj, men… Är det vad jag tror att det är..? En gnutta inspiration?!". Suger länge på karamellen, för det ÄR en ofantligt stor del av mitt liv att teckna digitalt. Försökte nu ikväll att teckna. Gissa resultatet? Var millisekund från att dra pennan över hela skiten, men avbröt i tid, tack och lov. 

Någon mer som känner igen sig? Någon som haft flera års av paus för att sedan tagit upp det igen och inte slutat därefter? Varför blir det ens så här? Är helt uppgiven, som ni nog märker :'(

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
[rumelle]
2016-11-15 20:36
#1

Jag fick någon slags blockering under 2006 och har inte förrän i år faktiskt kommit igång med att teckna igen. Visst har jag tecknat smått under tiden men har inte känt motivationen. Det som fick mig tillbaka var att tvinga mig själv till att teckna dagligen under en period. Det räckte med mindre skisser, men bara jag gjorde någonting varje dag så kände jag sakta att motivationen och idéerna komma tillbaka. Jag är inte alls tillbaka fullt ut på långa vägar, men jag är en god bit på väg. 

Det där med smärta låter ju inte alls bra. Har du kontaktat vårdcentralen ännu? Om inte så tycker jag att det är det första du ska göra. Ett tecken på utbrändhet kan vara just smärta i kroppen. Har hört folk förklara hur de inte ens har kunnat plocka ur diskmaskinen pga brännande smärta så att de knappt kan lyfta armarna. Och det är fullt möjligt att bli utbränd även om man sysslar med något som man tycker om. Om kroppen inte pallar tempot så kommer den att säga ifrån förr eller senare.

Urhasten
2016-11-17 21:05
#2

#1 Tack för ditt braiga svar!

Värt att nämna är att jag avvecklade företaget för ett bra tag sedan. Över ett år sedan och det har varit dött därefter. Tecknat lite bilder då och då, men känner inte samma tillfredsställelse att det blir bra, ingen utveckling, och så smärtan. 

Någonting mer värt att nämna är att jag är sjukskriven på grund av min tarmsjukdom, som har ett ganska aggressivt skov, så mår ju inte alls bra för övrigt. Det är mycket möjligt att det är boven till mycket, men skovet har "endast" pågått i ca. 8 månader. Inspirationstorkan har hängt i snart två år. Urk… Har sagt att jag borde söka för ländryggen i alla fall. Knäpper och knäcker så fort jag rör mig. Känner mig som en gamling, 22 år gammal. 

Förlåt, känner mig helt otröstlig inser jag. Men det är fint att du svarade ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Zolah
2016-11-23 19:20
#3

jag går ju serieskola just nu, och en viktig grej som vi håller på drilla i oss är att röra på oss, helst efter 30 minuter. gå ut i fem minuter eller mer, sedan åter till arbetet.

Jag hade en massa smärta förut men med kombination av att röra mig mer och hjälp via massage ( en jättebra vännina som hjälper mig <3 ) så har jag kommit till en punkt att jag nästan aldrig har ont.

jag är själv sjukskriven på 50% så jag lever lite farligt med att gå skola på 50%, men det går även om det inte känns som rosor alltid.

kan också säga att gå serieskola har tänt en hel del eldar som jag trodde var döda ^^

Upp till toppen
Annons: