Annons:
Etikettwork-in-progress
Läst 2574 ggr
Zabbio
7/31/15, 10:45 AM

Harpspelande faun typ wip + tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Gjorde denna igår.  Riktigt nöjd, men inte helt klar :) Finns lite detljer som behöver färdigställas, tex spännen/smycken på bältet osv, och så insåg jag sent igår att jag måste flytta svansen, ser ut som om hon sitter på en fjäderpenna eller nåt, den kommer liksom inte ut från ryggraden utan snarare skinkan…

Är annars väldigt nöjd med den! Har definitivt tagit ett litet skutt framåt i min utveckling :)

Eftersom jag inte ''kan'' rita kvinnoansikten (eller ansikten över huvud taget)  började jag med att leta fram referensfoton på google, vilka jag skissade av i mitt skissblock för att se om jag kunde komma på vad som gjorde ett ansikte kvinnligt, och hur ljus/skugga samspelar i olika lägen.
Sen gjorde jag likadant med harpor (aldrig ens sett en, men en harpa känns ju som ett bra instrument..) för att få en känsla av hur de skiljer i storlek osv, och sen händer och kroppshållning när man spelar. Såg att vissa hade harpan mellan benen och vissa satt mer kyskt vid sidan av harpan.. valde det senare. Men själva benen brydde jag mig inte riktigt om att öva på.

Bildens komposition är mycket inspirerad av några böcker jag just fått hem (fantasy underground - how to draw ******), där harpan och stenarna i marken liksom ramar in bilden.

När jag sedan gjorde själva teckningen (blyerts) använde jag mig till viss del av mina skisser. Armarnas position är nog det som är mest ''avritat'' från referens-skisserna. Ansiktet och huvudet har jag använt flera olika skisser, en för ljussättning, men en annan för mun, en tredje för ögonen, och så håret och öronen är ritade rakt av.

Skannade in spektaklet till Krita och började färglägga. Sen smetade jag linjerna i själva grundskissen eftersom det inskannade pappret och blyertsen kändes för grov.
Någon som vet ett bättre sätt att behandla grundskissen, om jag nu vill ha kvar den i bilden?

Lade färg på de olika lagren, vill nog lägga in en lite varmare ton i klänningen också då den känns väldigt kall.

Ljuskällan och skuggningen känns like motsägelsefull.. någon som har något bra tips på hur skuggningen bör vara? Måla gärna över lite grovt om ni vill, för att visa :)

Lägger upp en bild med min grundteckning + den smetade versionen. Känner att smetningen blir lite kladdig och så, men ihop med färgläggning ändå bättre än att bara låta det vara.. men tips på att hantera skissen annorlunda mottages tacksamt :) Även om tipsen gäller i något annat program (tex photoshop) så berätta, jag kanske kan tweaka det att funka för mig iaf.  Helst ett tips som inte innebär att måla om alltihop digitalt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
7/31/15, 10:47 AM
#1

Oj så smått det blev.. lägger upp en länk till en bättre version  sen när serven den ligger på slutar krångla..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zolah
8/1/15, 11:53 AM
#2

http://illenora.deviantart.com/art/Light-Source-Tutorial-319616140

vet inte om den här hjälper så mycket men jag fann den bra - annars tycker jag den är amazing :)

Zabbio
8/1/15, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Tack för tipset :)
Det är nog mest att jag är lite ovan vid att inte ha någon direkt ljuskälla…  Ska liksom vara en ljus men kanske lite mulen dag utan direkta, skarpa skuggor.. så det känns som att jag missar var de diffusare skuggorna bör vara…typ..
Jag brukar nog välja lite mer dramatisk ljussättning med direkt belysning :)

Gjorde klart bilden igår natt, utan att ens kolla om jag fått svar…oops?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BlackandBlue
8/8/15, 8:29 PM
#4

sjukt snyggt :D! hur lång tid har det tagit att göra denna ? ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Zabbio
8/9/15, 9:50 AM
#5

tack :)
Uhm.. vet inte riktigt, tappar tiden när jag tecknar. En dag eller nåt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BlackandBlue
8/9/15, 11:07 AM
#6

hehe okej ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Annons:
luckydragonriderkin
8/27/15, 9:04 AM
#7

det enda jag kan tycka är att du borde använda lite mer skarpa linjer. vad jag ser har du nästan bara använt penseln och kanske blurverktyget. Använd pennan ibland till detaljer för att det ska bli mer skarpt

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Zabbio
9/20/15, 9:32 AM
#8

#7 Hur menar du? :)
Jag är inte säker på att jag vill ha några direkta linjer alls på det sättet. Men verktygen som använts är pensel och sudd, konturerna/skissen är inscannade (blyerts).

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

luckydragonriderkin
9/20/15, 7:04 PM
#9

alltså, det behöver inte vara superskarpa linjer men allt ser liksom blurrigt ut. Skarpa linjer kan behövas i hår etc för att det ska se verkligare ut. om de är väldigt små syns de ändå inte riktigt när man zoomar ut.

det är svårt att förklara 😟

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Zabbio
9/20/15, 8:36 PM
#10

Ok, tror jag förstår hur du menar :) Får se om jag kan göra det bättre nästa gång :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: