Annons:
Etikettritplattor
Läst 1139 ggr
Zabbio
2015-06-05 14:19

Huion 540 ritplatta

Nu har min Huion 540 ritplatta kommit! Mycket snabbare än jag väntat.

Pris: 288kr på ebay (ny från företag)
Storlek (aktiv yta): 5.5x4 tum (10x14.5 cm)

Den var svår att installera på mitt windows 8. Dels är det viktigt att installera drivrutinen innan man kopplar in plattan (vilket jag gjorde), men dessutom hade det nog varit smartare att  ladda ner de nya drivrutinerna från början, som det nu blev fick jag avinstallera och ominstallera flera gånger för att få in verktygs-programmet där jag kan ställa in plattan och få tryckkänslighet. (detta lär bero på windows förinstallerade drivrutiner för plattor)

Sedan fungerade inte tryckkänsligheten med Krita, vilket verkar vara ett gammalt problem med det programmet som nu är löst… till viss del. Som det blev fick jag mixtra med inställningar i programmet och det verkar som att jag kommer få göra om penselinställningarna för de flesta penslarna för att dt ska fungera. Dessutom måste jag ha den vanliga musen inkopplad samtidigt, vilket inte är ett problem för mig, men lite märkligt. Hur det än är så har detta kanske mer att göra med programmet än själva ritplattan, men jag hade inte de problemen med min intous.

Trots krånglet i början så är jag nöjd med plattan. Jag kommer få testa den lite till för att bli säker på hur stabil och så den är i programmet och om några irriterande egenheter dyker upp. Men till skillnad från Trust plattan så följer muspekaren lätt och smidigt med när jag håller pennan ovanför plattan utan kontakt. Precisionen känns bra, tryckkänsligheten är bra( när det funkar). Spetsen fjädrar väldigt mjukt och jag tycker att pennan är behaglig att hålla i.

Pennan är batteridriven, vilket jag löser med uppladdningsbara AAA batterier. Batteriet ger en bekväm tyngd och det finns en av/på knapp på toppen av pennan.

Det finns inga extra funktioner på plattan alls, det finns 2 knappar på pennan, inget sudd, inga knappar på plattan.

Den ger mig ändå ett bra intryck, förutom den krångliga installationen så känns den bra att använda, storleken är smidig (vilket är anledningen till att  jag köpte en ny) på ca 22x14cm, och den aktiva ytan känns rejäl i förhållande till plattan.

Att det är en budget/billig platta märker jag egentligen mest på avsaknaden av extra funktioner.  Själva tecknandet fungerar problemfritt och bra och jag tycker personligen att den känns rejäl och hållbar så här långt.
**
Den får ett stort minus för krånglet med installationen**, dock. På grund av det kan jag inte rekommendera den fullt ut.  Men till de som har en begränsad budget och lite vana vid datorer och installationer av program så tror jag absolut att Huion plattan är ett vettigt alternativ. Jag rekommenderar som sagt att gå direkt till hemsidan och hämta senaste drivrutinerna, så kanske lite krångel försvinner. Och om ni kör på gratisprogrammet Krita och upplever problem - testa att använda en vanlig mus för att starta programmet och/eller ändra inställningarna i ''settings - konfigurera krita - ritplatta'' alternativt penselinställningar. Men det är mycket möjligt att den nya versionen som släpps nu redan är bättre, och detta beror ju främst på ritprogrammet och inte själva plattan.

Jag kommer fortsätta testa den och återkommer nog när jag lekt lite mer :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2015-06-06 15:41
#1

Uppdatering: Plattan och Krita vill inte sammarbeta. Den funkar bra i övriga program (Artweaver tex) men i Krita finns det blindfläckar och krångel överlag att få det att fungera. Mycket tråkigt då jag trivs väldigt bra med Krita som program. 

Men själva ritplattan fungerar bra och bör funger med tex photoshop som har en annan grundprogrammering (efter vad jag förstått)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: