Annons:
Etikettövrigt
Läst 2234 ggr
RebeccaG
2014-07-26 21:05

Vägrar betala för arbete

På ett annat forum jag är med i finns det en tråd där man kan rita av andras djur. Då jag lagt in ett par bilder där så har jag blivit kontaktad ett par ggr av diverse personer som vill ha hela porträtt, M.m. På sina älskade djur. Varje gång när jag ger ett prisförslag är det som en smäll i ansiktet… "Att du inte skäms! Man tar inte betalt för sånt!!" Nehe? Tar inte en lackeraren betalt när hen lackerat om din bil heller? Hur tänker ni? Får ni också svar från 'chockerade'/arga folk för att ni vill ha betalt för era arbeten? Man lägger ju ändå ner en jäkla massa tid -_- Så varför skulle man inte ta betalt? (Och nej, jag tar inga hiskeliga priser)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
[mommo 12]
2014-07-26 21:25
#1

Om man redan har gjort bilden så ska man kanske tjata. Det är ju redan gjort, men innan bilden är gjord så kan man kanske prata om det, diskutera pris. Inte "är du klok?!"

Torparmor
2014-07-26 21:39
#2

Det är klart man ska ha betalt för det man gör åt andra och det oavsett man gjort något tidigare eller inte.

 Det mesta vanliga är att många kompisar vill ha gratishjälp med datorproblem. Då ringer man och har frågor ber att man ska komma över och titta och i bästa fall blir man erbjuden  en kopp kaffe eller cola 😡


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Arthedain85
2014-07-26 21:40
#3

Tänker att det måste vara bäst om ni kommer överens om ett pris innan du ens sätter igång med bilden. Ser inget fel i att ta betalt för bilder man gör. Picasso och många konstnärer både innan och efter honom levde ju på sin kost…

[mommo 12]
2014-07-26 21:41
#4

Ja, men precis Torparmor.

RebeccaG
2014-07-26 22:48
#5

Grejen är att jag aldrig sätter igång med bilden, då personerna i fråga inte vill betala en krona😐

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Zabbio
2014-07-26 23:03
#6

Jag har många som frågar om jag tar beställningar, varpå jag svarar med prisförslag. Jag tar rätt högt för att priset är det som motiverar mig. Annars ritar jag hellre något jag har lust med ;) Fast sen har jag inget köptvång - om jag gjort bilden och de inte är nöjda så behöver de inte betala, svårare är det ju inte :)

Nästan alltid får jag ett ''Eh… jaså… jag har förståss inga pengar..". Nähee.. det var ju synd. ;) Men det är klart att frågan är fri. Det irriterar mig dock lite att många förväntar sig att få det gratis, och då menar jag främlingar eller bekantas bekanta… som om det vore en stor ära att få rita av deras husdjur. Kompisar vill ofta betala och är det regelrätt porträtt så tar jag lite för det. Iofs sällan digitalt utan olja eller så, så det blir mest materialkostnader. Om det inte handlar om att byta tjänster/talanger förståss. Eller födelsedagar eller om jag för ovanlighetens skull inte skulle vara fattig som en kyrkråtta…

Men hittils har ingen blivit arg åtminstone. Och skulle de bli det så hade jag nog bett dm att jobba 8-10 timmar gratis för mig i utbyte, de kan ju alltid måla om huset eller städa eller något annat…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
RebeccaG
2014-07-27 00:40
#7

#6 Det är det jag menar, folk blir paffa när man inte arbetar gratis. 
En bild tar ju ändå en 10-12 timmar ifall man ska göra något pilligt, detaljrikt och lite större. Ska man bara lägga dem 10 timmarna utan något för det? Nejtack. 

Jag är bara trött på att bli kallad hycklare för att jag vill ha betalt för 12 timmar av min 'fritid'.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

choiicho
2014-07-27 04:15
#8

En "riktig" illustratör tar betalt. Det kan handla om 300-800kr /timmen. Om inte mer. Något annat är absurt. 🙂

Det värsta är dock att det är folk som tar för lite betalt för sina tjänster som drar ner det illustriella yrkena löne mässigt. På samma sätt som tex, polackerna gör i byggbranchen. Finns det folk som jobbar för mindre pengar tvingas verkliga talanger kämpa för att få jobb, eller iaf med den lön dem förtjänar.

Så ser det ut när man kommer ut i den här branschen på riktigt och jobbar för företag. 

Däremot tycker jag att det ser annorlunda ut när man tecknar åt privatpersoner. Speciellt om man inte har så lång erfarenhet eller nyligen börjat rita eller så. Men oavsett hur bra eller dåligt man ritar ska man alltid ta betalt. Även om man kanske inte värdesätter sina egna bilder så mycket är det fortfarande din tid som du tar betalt för. Så kanske istället för 300-800kr /timmen, kanske man tar 50 - 200kr/tim beroende på hur bra man är och vad det är man gör osv.  

Folk borde absolut skämmas om dem tror att dem kan få bilder gratis. Men man måste också förstå att dem flesta inte vet hur den illustriella verksamheten bakom tecknare och konstnärer fungerar.  Vissa har aldrig hört talas om detta. Dem flesta som vill ha sina djur ritade här inne på forumet vill bara ha det för skoj skull. Och det öppnar ett fönster för dem som vill träna på att rita nya saker eller så. Men då får dem kanske inte den kvalitén dem önskade. 

Ett tips är att alltid nämna att du tar betalt, kanske har en länk till en prislista redan i inlägget om du erbjuder att rita deras djur så att dem vet redan från början vad som erbjuds.😃

Det var därför jag införde det där systemet när jag var Sajtvärd här förut att man skulle nämna i sin förfrågan om man var redo att betala eller ville ha gratisbilder. :D

Sheezez vad jag svamlat här nu, hoppas allt makes sense. Timmen är sen och jag ska  i säng. Men hoppas att det kanske klarnade upp lite.

ps.  skulle man jobba gratis på mc Donalds i 10-12 timmar? =/ 

Knappast Och där får man kanske  70-100kr/tim beroende på hur gammal man är.

Kanske dåligt exempel men you get my point. XD

Zolah
2014-07-27 17:02
#9

Som en klassiker jag har …

'' Varför ska jag betala dig då jag kan hitta det gratis på google! ''

Folk tror det är bara att rita fram saker, och att man ska se det som man gör dom en tjänst ._. vilket är… snarare tvärtom.

Ofta tycker jag att det beror på vilken sida man är på när man tecknar, svenskar generellt verkar vara allergiska och snåla ( förlåt mig alla! ) mot att betala för en bild. Medan amerikaner etc ser det som ofta en självklarhet att man vill ha en betalning av något slag.

Cindy S
2014-08-01 05:05
#10

Jag tror clientsfromhell.net kan vara en rolig läsning för er. Det är vanligt att folk vägrar att betala, även efter kontrakt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[klösbrädan]
2014-08-02 23:06
#11

Jag tror en del av problemet kan vara att folk generellt verkar tro att alla "esteter" har fått sina förmågor i arv eller att man har det "naturligt" i sig och därmed ligger det naturligtvis inget direkt jobb bakom ens verk, man förväntas ju dessutom tycka om att teckna vad som helst och för den delen kunna teckna vad som helst.  Usch vad negativ jag låter :x

fossingen
2014-08-07 13:54
#12

#0 klart du ska få betalt om du lägger ner tid på det :)


Kadoor
2014-08-07 22:45
#13

Jag tycker det är riktigt fult att be om en bild och sedan vägra betala. Man har liksom lagt ner flera timmars arbete, och när det är en beställning lägger man ju ofta ner extra mycket tid för att det ska bli så bra/likt som möjligt för att kunden ska bli nöjd. Det är ju en annan sak om man ritar en utan att man ska sälja/ge bort den, då har man inte samma press på sig liksom.
Men det är klart att man ska få betalt för sitt arbete, speciellt om det är en traditionell bild där material behövs. Det kostar ju, och i längden blir det väldigt mycket pengar.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
RebeccaG
2014-08-11 01:27
#14

#11 Jo, det är nog så. Du låter väldigt realistisk tycker jag. Själva 'talangen' i att vara en duktig tecknare är något som vissa bara kan, men som många(liksom jag) har lärt in. Och jag t.ex. håller mig helst till vissa ting, som t.ex. bilar eller motorcyklar, då det är en av de saker jag kan bäst. 
Det jag är "sämst" på är porträtt & därav kräver det mer av mig som tecknare att göra ett porträtt, då borde man ju få betalt utefter det också, då det är något jag inte hade gjort av fri vilja, utan det är något jag tragglat in. 

#13 Nu tecknar jag inte så mycket 'på papper' längre, men jag håller med! Materialet kostar(vad kostar en ritplatta & vad kostar PS?) och vad kostar min tid? 

Jag tycker det e så jäkla barnsligt av folk som antingen vill betala halva eller inget av summan jag föreslagit. 

Jag har till och med fått kommentaren: 
"Om jag betalar halva summan, kan du göra det på halva tiden då?"

… Wat?😐

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Cindy S
2014-08-11 02:59
#15

"Om jag betalar halva summan, kan du göra det på halva tiden då?"

En slarvig version alltså, haha. Då har man ju ingen aning om vad man får.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Urhasten
2014-08-27 09:57
#16

Jag får väldigt ofta svar som i "Oj, då måste jag nog kolla om jag har råd", men de brukar oftast förklara för mig "Men det är helt rätt att du tar betalt, för det är dina bilder värda". Jag tror att priser och pengar är väldigt varierande på vem som vill beställa så att säga, men jag tror också det beror på oss konstnärer - hur vi väljer att berätta VAD vi tar pris för.

Själv ser jag till att jag förklarar vad jag kommer göra - speciellt om det är någon som egentligen inte vet vad det innebär att måla digitalt. De kräver inte att veta exakt vad vi konstnärer gör, men att de förstår att det oftast är en arbetsprocess som kräver timmar, dagar och flera olika moment (beroende på hur man tar sig igenom beställningen). Det är precis som traditionell konst, väldigt mycket arbete fast på olika metoder och vis. 

Många vill gärna hålla ett billigt pris, men hög kvalité och då berättar jag att desto större bild du kan betala för desto högre kvalité blir det, därmed dyrare. Därför brukar jag alltid rekommendera ett A4 för att vara den billigaste men också god kvalité. Mindre bild blir billigare, men också sämre kvalité. Och så vidare. När man ger dem den uppfattningen brukar jag uppleva att priserna inte blir lika chockerande för de. Då accepteras det lättare, förstår innebörden och sedan är bollen hos de hur de vill göra. 

Jag tycker om att engagera mig i varje kund/eventuella beställare för att jag verkligen älskar det här, då brukar bemötandet vara mer trevligt också även om de inte är rätt köpare. För så är det också, det gäller att öppna sig för de som vill betala och inte bara vill traggla.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: