2013-12-13 15:43 #0 av: Urhasten

Det händer väldigt ofta att jag får mejl och kommenterar som det här nedanför. Därför tänker jag nu skriva ett inspirerande inlägg till er som möjligtvis undrar samma sak och hur ni ska göra när tecknandet känns hopplöst. ”Hej! Såg din otroligt fina bilder och tack vare dig och dina fina bilder ska jag ta fram min ritplatta. Men innan jag gör det vill jag gärna ha lite tips, jag blir alltid så arg och ledsen när det inte blir som jag tänkt mig. Det jag målar mest är natur, djur, hundar, hästar och katter. Vill att det ska bli så verklighetstroget som möjligt. Tack!"

Jag har besvarat mejlet och jag vet att flera känner igen sig. Först och främst, stort tack och för de orden som verkligen berörde mig! Det är exakt det här jag gärna lägger några hjälpande ord på.

Om man har en ritplatta som ligger och dammar på någon hylla i hemmet på grund av att man en gång i tiden har blivit arg och less, kan det vara svårt att ta tag i den igen om man fortfarande bär den där känslan av att det bara var hopplöst. Antigen blev det inte som vi tänkt oss eller så stod man stilla i en utvecklingsfas.

Jag vet inte hur pass kunnig alla här är, vilka ritplattor ni har eller vilket program ni målar i, men det spelar faktiskt ingen större roll egentligen eftersom det är var och ens inställning till målandet som är betydelsefullt. Det som personen i mejlet, samt ni andra som känner igen sig i hennes ord, saknar kan jag nog på rak arm gissa mig till är rutin och förståelse för hur ni måste arbeta upp en bild.


Några saker ni kan tänka på när tecknandet känns hopplöst

» När ni börjar på en bild är det viktigt att göra det bekvämt för sig. Börja varje ny bild med ett lager som ni exempelvis kallar grund. På grunden ska ni ha färger som inte tonar in i varandra för att kom ihåg, det är ju bara grunden. 

» De olika färgerna ska vara på plats när det är dags att på det riktiga arbetet på bilden. När jag tecknar vill jag gärna jobba med hela bilden i sin helhet från väldigt utzoomat till väldigt inzoomat. Därför bygger jag upp bilder genom att tänka bakgrund, grund och förgrund. Bakgrunden är till och med grunden och grunden är till och med förgrunden (även om förgrunden inte alltid syns i mina bilder).

» Det är viktigt att förstå vissa saker som vi har fördel med digital konst; det går alltid att sudda, ångra, flytta, måla över och göra om. Det går alltid att lägga en ny färgklick för att börja om eller till och med slippa börja om – vår färg tar aldrig slut, vi behöver aldrig vässa om pennan eller fundera på att köpa nya block efter något som kan kännas som ett misslyckande.

» Om vi bestämmer oss för att teckna exempelvis ett djur rekommenderar jag att vi tar vara på allt som internet kan bjuda på (utan att på något som helst stjäla eller dylikt). Om vi vill få till en häst som skrittar är det inte förbjudet att söka upp ett fotografi som liknar just den pose vi vill ha vår häst poserande i. Tack vare fotografiet kan vi jämföra kroppsdelarna med varandra förhållandet mellan de olika kroppsdelarna, mäta ut och få fram en proportionerlig hästkropp – i vilken pose vi än kan tänka oss eftersom internet är gigantiskt. 


Hoppas ni fått ett hum om hur ni kan ändra er inställning från en till en annan. Glöm inte att fråga om ni undrar någonting. Kommentarsfälten är alltid öppna. Det är fritt fram, det vet ni!

Kram, kram.

» Läs gärna "Motivationen får inte ryka"